02191009292

تمدید پاسپورت در چند گام ساده، بررسی مدارک+هزینه+ مراحل تمدید پاسپورت

راهنمای سفر خارجی 16 مهر ، 1403 5 دقیقه

تمدید پاسپورت

تمدید پاسپورت در چند گام ساده امکان پذیر است، اما به شرطی که با مدارک و مراحل تمدید پاسپورت آشنایی کافی داشته باشید. تمام افرادی که به هر دلیل قصد خروج از کشور را دارند باید برای دریافت پاسپورت و در صورت اتمام انقضا برای تمدید آن اقدام کنند.

برای تمدید پاسپورت می‌توانید به صورت حضوری یا غیرحضوری اقدام کنید. قطعا با وجود ترافیک و زمان‌بر بودن انجام کارهای اداری به صورت حضوری، شما هم به تمدید غیرحضوری پاسپورت علاقه‌مند هستید. در این مطلب به بررسی مراحل انجام هر دو می‌پردازیم.

تمدید گذرنامه به صورت حضوری؛ با مراجعه به پلیس +۱۰ گذرنامه را تمدید کنید!

با مراجعه به پلیس +10 تمدید گذرنامه برای شما امکان پذیر است. اگر تسلطی بر استفاده از گوشی موبایل و وبسایت‌ها ندارید این روش کاربردی خواهد بود. در این روش کافیست مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت را فراهم کرده و به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

تمدید پاسپورت آنلاین؛ به صورت غیرحضوری پاسپورت را تمدید کنید!

برای تمدید گذرنامه پس از اتمام اعتبار 5 ساله‌اش 2 راه برای شما وجود دارد. این کار را می‌توانید از طریق اپلیکیشن پلیس من در گوشی هوشمند انجام دهید و یا با مراجعه به سامانه سخا گذرنامه خود را تمدید کنید. در ادامه هر کدام از روش‌ها را آموزش می‌دهیم.

تمدید پاسپورت غیرحضوری از طریق سامانه سخا

برای تمدید پاسپورت ایرانی از طریق این روش ابتدا باید وارد سامانه سخا (sakha.epolice.ir/portal/login) شوید و با وارد کردن کد ملی و تعیین رمز عبور، به خدمات این سامانه دسترسی پیدا کنید.

1. بعد از ورود به سامانه در منوی سمت راست گزینه  خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه را مشاهده می‌کنید. از زیر منوی این گزینه باید بر روی درخواست صدور یا تمدید گذرنامه کلیک کنید.

2. در صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید گزینه درخواست گذرنامه را انتخاب نمایید تا بتوانید گذرنامه فعلی خود را مشاهده کنید. در مراحل بعدی با تکمیل اطلاعات شخصی می‌توانید گذرنامه خود را تمدید کنید.

تمدید گذرنامه آنلاین با اپلیکیشن پلیس من

راه دیگری که برای تمدید پاسپورت به صورت آنلاین وجود دارد استفاده از اپلیکیشن پلیس من است. این اپلیکیشن را از طریق سایت پلیس من (police-man.ir) بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید.

1. بعد از نصب برنامه با وارد کردن شماره تلفن همراهی که به نام خودتان است می‌توانید به خدمات این برنامه دسترسی پیدا کنید.

2. وارد محیط برنامه که شدید گزینه‌ای با عنوان "پلیس گذرنامه و اماکن" مشاهده می‌کنید که باید بر روی آن کلیک کنید.

3. در مرحله بعد گزینه "صدور گذرنامه" را انتخاب کنید.

4. در ادامه هم کافیست مدارک و اطلاعاتی که از شما خواسته می‌شود را وارد کنید تا به مرحله تمدید پاسپورت به صورت آنلاین برسید.

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت؛ برای تمدید گذرنامه چه مدارکی لازمه؟

اولین اقدام پیش از خرید تورهای خارجی مانند تور ترکیبی تایلند، تمدید پاسپورت است. هر فردی که قصد خروج از کشور را داشته باشد ابتدا به پاسپورت نیاز داشته و سپس باید مدارک مورد نیاز مانند ویزا را فراهم کند.

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

برای تمدید گذرنامه با توجه به عواملی مانند سن، جنسیت و نظامی بودن افراد مدارک مورد نیاز هم متفاوت است. به طور کلی این مدارک را می‌توان به دو دسته مدارک عمومی و مدارک ویژه‌ی هر دسته‌بندی تقسیم کرد. مدارک عمومی برای تمدید پاسپورت عبارتند از:

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل گذرنامه منقضی شده به همراه کپی
  • فرم تکمیل شده درخواست تمدید پاسپورت
  • عکس بیومتریک از چهره متقاضی

همانطور که گفتیم علاوه بر این مدارک عمومی با توجه به خصوصیاتی مانند جنسیت و سن و سال به مدارک دیگری هم نیاز دارید. در ادامه می‌توانید مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت هر یک از این اقشار را مشاهده کنید:

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت آقایان

علاوه بر مدارک نامبرده شده، آقایان باید مدارک زیر را برای تمدید پاسپورت حضوری یا غیرحضوری داشته باشند:

  • اصل کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت سربازی به همراه کپی
  • در صورت لزوم فرم درخواست تعویض کارت پایان خدمت
  • مجوز رسمی سازمان نظام وظیفه
  • برگه اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت خانم‌ها

با توجه به قوانین کشور خانم‌ها برای خروج از کشور به اجازه‌ی رسمی از همسرشان دارند. به همین دلیل به مدارک زیر برای تمدید پاسپورت نیاز خواهند داشت:

  • اجازه نامه محضری و کتبی از همسر در صورت تاهل و اجازه محضری و کتبی از ولی یا قیم در صورت مجرد بودن
  • اصل گواهی فوت یا شناسنامه باطل شده‌ی همسر در صورت فوت
  • اصل طلاق نامه در صورت جدایی از همسر

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت کودکان

کودکان هم با توجه به اینکه به سن قانونی نرسیده‌اند به اجازه والدین خود نیاز دارند تا بتوانند پاسپورت را تمدید کنند. به همین دلیل باید علاوه بر مدارک عمومی، مدارک زیر را برای تمدید پاسپورت کودکان ارائه دهید:

  • شناسنامه عکس‌دار برای کودکان بزرگتر از 15 سال
  • کارت ملی برای کودکان بزرگتر از 15 سال
  • مدارک هویتی ولی یا قیم کودک جهت احراز هویت
  • اجازه نامه محضری و کتبی از طرف ولی یا قیم کودک

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت نظامیان

نظامیان با توجه به شرایط شغلی ویژه‌ای که دارند باید مدارک خاصی را به جز مدارک عمومی برای تمدید پاسپورت ارائه دهند. افرادی که هنوز بازنشسته نشده‌اند باید نامه موافقت حفاظت یگان را به همراه داشته باشند.

اگر بازنشسته شده‌اید و از بازنشستگی شما کمتر از 5 سال می‌گذرد باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اجازه نامه کتبی از طرف یگان خود
  • اصل کارت کانون بازنشستگی به همراه کپی

هزینه تمدید پاسپورت ۱۴۰۳؛ تمدید کردن پاسپورت چقدر خرج داره؟

هزینه تمدید پاسپورت در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ در جدول زیر می‌توانید جزئیات هزینه‌ تمدید پاسپورت در ایران را مشاهده کنید:

شرح هزینهمبلغ
دریافت فرم و شناسه پرداخت5000 تومان
هزینه انگشت نگاری 15.000 تومان
هزینه در وجه سازمان شهرداری20.000 تومان
هزینه دادرسی20.000 تومان
هزینه‌های دفتری برای تمدید پاسپورت33.000 تومان
هزینه عکس و احراز هویت42.000 تومان
هزینه دفتر134.000 تومان
هزینه چاپ200.000 تومان

با توجه به جدول بالا، هزینه کلی تمدید پاسپورت ایرانی در سال ۱۴۰۳، مبلغ 469.000 تومان است. در صورت تمدید اینترنتی تمام هزینه‌ها از درگاه بانکی پرداخت می‌شود و در صورتی که قصد تمدید حضوری پاسپورت را داشته باشید هزینه‌ها را از طریق دستگاه کارتخوان پرداخت می‌نمایید.

زمان تمدید پاسپورت؛ کی باید پاسپورت رو تمدید کنیم؟

چه زمانی پاسپورت را تمدید کنیم؟ گذرنامه‌های ایرانی دارای 5 سال اعتبار هستند. اما نباید پس از منقضی شدن پاسپورت به فکر تمدید آن باشید، به خصوص اگر قصد سفر خارجی دارید، تمدید گذرنامه قبل از شش ماه را در دستور کار خود قرار دهید. البته برای تمدید گذرنامه با اعتبار بالای یک سال یا شش ماه باید دلیل موجه و ضروری مانند درخواست ویزا داشته باشید.

در صورتی که قصد خرید تور اروپا یا هر تور خارجی دیگری را داشته باشید و اعتبار پاسپورت شما به پایان برسد، با مشکلاتی مانند دیپورت شدن مواجه خواهید شد.

شرایط تمدید پاسپورت؛ تمدید گذرنامه چه شرایطی دارد؟

آیا تمدید پاسپورت بدون کارت پایان خدمت امکان پذیر است؟ همانطور که پیش از این مدارک لازم برای تمدید پاسپورت را نام بردیم، شرایط تمدید برای هر یک از جنسیت ها در سنین مختلف متفاوت بود. تمدید پاسپورت بدون کارت پایان خدمت فقط در صورتی ممکن است که کارت معافیت از خدمت، نامه اشتغال به تحصیل و یا مجوز رسمی سازمان نظام وظیفه را داشته باشید.

شرایط تمدید پاسپورت

اما برای خانم‌های مجرد شرایط دریافت پاسپورت متفاوت است و آنها بدون اجازه ولی یا قیم خود اجازه خروج از کشور را ندارند. این موضوع برای خانم‌های متاهل متفاوت است و باید از همسر خود اجازه نامه کتبی دریافت کنند. فقط در صورت ارائه گواهی فوت همسر و یا طلاق نامه، خانم‌ها می‌توانند بدون اجازه پاسپورت دریافت نمایند.

تمدید گذرنامه فوری ۱۴۰۳؛ تمدید پاسپورت چقدر طول میکشه؟

تمدید پاسپورت هم مانند صدور آن 3 الی 7 روز کاری زمان نیاز دارد. البته در شرایطی مانند ایام اربعین و یا ایام نوروز که میزان درخواست‌ها افزایش پیدا می‌کند این بازه زمانی به 10 الی 14 روز کاری می‌رسد.

اگر قصد خرید تور تایلند یا دیگر تورهای خارجی را داشته باشید، ولی انقضای پاسپورت شما کمتر از 6 ماه باشد، امکان سفر و خرید تور را نخواهید داشت. به این نکته هم باید اشاره داشته باشیم که تمدید گذرنامه فوری وجود ندارد و در هر شرایطی باید روال عادی و قانونی طی شود. با این وجود بهتر است پیش از به اتمام رسیدن انقضا برای تمدید پاسپورت اقدام کنید.

تمدید گذرنامه در خارج از کشور؛ چطور در خارج از کشور پاسپورت را تمدید کنیم؟

فرض کنید با خرید تور دبی به کشور امارات سفر کرده‌اید و یا در این کشور اقامت دارید. اگر در زمان اقامت در این کشور قصد تمدید پاسپورت را داشته باشید می‌توانید با مراجعه به کنسولگری ایران برای تمدید گذرنامه اقدام کنید.

پیش از این تمدید پاسپورت ایرانی در ایران را بررسی کردیم. تمدید پاسپورت ایرانی در خارج از کشور هم به همان مدارکی که نام بردیم نیاز دارد. شما باید فرم تمدید گذرنامه ایرانی یا فورم آنلاین تمدید پاسپورت را دریافت کنید و پس از تکمیل آن، با مدارک مورد نیاز به کنسولگری ایران مراجعه نمایید.

تمدید پاسپورت در ترکیه

برای تمدید پاسپورت در ترکیه باید ابتدا در سامانه میخک (mikhak.mfa.gov.ir) ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که اگر به صورت غیرقانونی مهاجرت یا سفر کرده باشید امکان استفاده از خدمات این سامانه راه نخواهید داشت. بعد از ثبت نام دقیقا مراحل قبل را طی می‌کنید تا گذرنامه تمدید شده را دریافت کنید.

هزینه تمدید پاسپورت در استانبول یا ترکیه با توجه به عوامل مختلفی متغیر است. در لیست زیر هزینه‌های مربوط به تمدید گذرنامه ایرانی در ترکیه را مشاهده می‌کنید:

  • صدور و تعویض گذرنامه: 100 یورو
  • صدور اولین گذرنامه افراد کمتر از 2 سال تمام: 50 یورو
  • صدور گذرنامه عابرین غیرمجاز: 250 یورو
  • صدور گذرنامه مخدوش و مفقود: 180 یورو
  • صدور گذرنامه مخدوش و مفقود دوم به بالا: 300 یورو
  • صدور گذرنامه پناهندگان برای بار اول: 200 یورو

تمدید پاسپورت ایرانی در هلند

اولین قدم برای تمدید پاسپورت ایرانی در هلند، ثبت نام در سامانه میخک است. بعد از ثبت نام و ورود به سامانه میخک کافیست در بخش صدور گذرنامه، درخواستتان را برای تمدید پاسپورت ایرانی در هلند ثبت کنید. بعد از انجام این کار کد رهگیری دریافت می‌کنید که با این کد رهگیری با انتخاب گزینه "دریافت نوبت با کد رهگیری"، باید نوبت سفارتخانه بگیرید.

اگر می‌خواهید گذرنامه با پست به دستتان برسد باید در مراجعه اولیه به سفارتخانه تمبر سفارشی و پاکت حبابی تهیه کنید و به سفارتخانه تحویل دهید. در این صورت گذرنامه برای شما ارسال می‌شود. در صورتی که قصد دارید خودتان حضوری با مراجعه به سفارتخانه گذرنامه را دریافت کنید، مانعی وجود ندارد و پس از صدور گذرنامه می‌توانید برای دریافت حضوری اقدام کنید.

بهتر است قبل از خرید تور ترکیبی اروپا با هزینه‌های تمدید پاسپورت در هلند و دیگر کشورهای اروپایی آشنا شوید. هزینه صدور و تمدید گذرنامه در اروپا مانند ترکیه برای هر نفر 100 یورو تعیین شده است.

تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

مراحل تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا مانند دیگر کشورهای نامبرده شده است و تفاوتی ندارد. شما اگر برای خرید تور سریلانکا و یا سفر به هر کشوری خارج از ایران اقدام کنید، برای تمدید پاسپورت ایرانی در آن کشور ابتدا باید در سامانه میخک ثبت نام کنید.

بعد از ثبت درخواست صدور گذرنامه در این سامانه، مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا که به شرح زیر است را به میز خدمت واقع در وزارت امور خارجه ایران تحویل می‌دهید:

  • اصل گذرنامه بدون اعتبار
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی، افراد بالای 15 سال باید شناسنامه عکس دار ارائه دهند.
  • اصل کارت پایان یا معافیت از خدمت (برای افراد زیر 50 سال)
  • کپی اقامت کشور کانادا
  • اصل گواهی تولد (متولدین نوزاد کشور کانادا)
  • اصل شناسنامه و کارت ملی و تصویر اقامت پدر نوزاد
  • یک قطعه عکس 4 * 3 (زمینه روشن، بدون کلاه و عینک، جدید و به روز)
  • فیش واریزی به حساب یورویی بانک ملی وزارت امور خارجه (قبل از واریز وجه از ستاد کانادا نامه دریافت نمایید.)
  • اصل رضایتنامه خروج همسر و فرزندان

هزینه‌های مربوط به تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا به شرح زیر است:

  • 130 دلار آمریکا برای دریافت گذرنامه افراد بالای 18 سال
  • 65 دلار برای دریافت گذرنامه افراد زیر 18 سال
  • 23 دلار آمریکا برای تغییر محل اقامت در گذرنامه
  • 241 دلار آمریکا برای دریافت پاسپورت مخدوش یا مفقودی
  • 32 دلار آمریکا برای صدور پاسپورت عابرین غیرمجاز
  • 232 دلار برای تفکیک افراد از پاسپورت افراد بالای 18 سال

تجربه تمدید پاسپورت و خرید تور از آژانس گردشگران سپهر تهران ۷۲۴

برای خرید تورهای خارجی مانند تور آلمان، تورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر پاسپورت به ویزا هم نیاز دارید. با خرید تور از آژانس گردشگران سپهر تهران ۷۲۴ می‌توانید با خیال راحت مدارک مورد نیاز برای سفر را دریافت کنید و بدون دغدغه یک سفر خاطره انگیز را تجربه نمایید.

مشاوره رایگان