02191009292

عوارض خروج از کشور چیست؟ شرایط، قوانین و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

دانستنی های سفر 21 مهر ، 1403 5 دقیقه

عوارض خروج از کشور چیست؟ این قانون ابتدا در سال 1364 به تصویب رسید و در سال 1398 با تغییراتی به قانون امروزی تبدیل شد. طبق این قانون هر شهروند ایرانی که قصد خروج از کشور را داشت باید مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت می‌کرد. در حال حاضر هم شما برای سفر خارجی و عبور از مرز باید عوارض را بپردازید.

این عوارض به حساب دولت واریز می‌شود و بخش قابل توجهی از آن به بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های حوزه گردشگری اختصاص پیدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم شرایط، قوانین و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور را بیان کنیم.

هزینه عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳؛ عوارض خروج از کشور امسال چقدره؟

هزینه عوارض خروج از کشور نسبت به سال‌ گذشته حدود 30 تا 100 درصد افزایش داشته است. این مبلغ با توجه به تعداد دفعاتی که ارز مرز خارج شده‌اید متفاوت است و شما بار دوم نسبت به بار اول باید هزینه بیشتری را بپردازید. در لیست زیر هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنید:

  • مبلغ 520 هزار تومان به ازای هر نفر برای اولین خروج از کشور
  • مبلغ 780 هزار تومان به ازای هر نفر برای دومین سفر خارجی
  • مبلغ 1 میلیون و 40 هزار تومان برای سومین سفر خارجی و مسافرت‌های بعد از آن

عوارض خروج از کشور چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم این قانون در تیرماه سال 1364 به تصویب رسید و طبق آن هر شخص برای اولین خروج از کشور باید 5 هزار تومان و برای بار دوم یا بیشتر 10 هزار تومان پرداخت‌ می‌کرد. این مبلغ در سال 1398 افزایش پیدا کرد و در حال حاضر هم سالانه نرخ آن متفاوت است.

به همین دلیل برای خرید تور اروپا نوروز ۱۴۰۴ باید اولین مبلغی که به هزینه‌های سفر خود اضافه کنید، نرخ جدید عوارض خروج از کشور است. این هزینه برای تمام تورها یکسان بوده و با توجه به مقصد شما تغییری نخواهد داشت. فقط برای سفرهای زیارتی مانند عتبات عالیات و یا سفر حج، هزینه عوارض خروج از کشور کاهش پیدا می‌کند.

کدام افراد مشمول پرداخت عوارض خروج از کشور می‌شوند؟

قبل از استعلام قیمت تور ایتالیا یا دیگر تورهای خارجی باید به فکر پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ ویزا، هزینه عوارض خروج از کشور و... باشید. عوارض خروج از کشور از جمله هزینه‌هاییست که به تمام افراد مقیم و تبعه ایران تعلق می‌گیرد و هر فردی که از خاک ایران قصد خارج شدن داشته باشد باید این هزینه را پرداخت کند.

البته عوارض خروج از کشور نسبت به مسائل مختلفی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال نوع سفر زمینی، دریایی و یا هوایی می‌تواند در میزان هزینه عوارض تاثیر مستقیم داشته باشد. همچنین دفعات خروج از کشور، سفر به مکه یا سفرهای تفریحی همگی می‌توانند قیمت عوارض خروج از کشور را تغییر دهند.

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

قانون عوارض خروج از کشور تفاوت‌هایی را برای تور لوکس دبی و سفرهای زیارتی مانند اربعین حسینی در نظر گرفته است. به طور کلی 7 مورد در قانون وجود دارد که می‌تواند در وضعیت هزینه‌های عوارض خروج از کشور تغییراتی ایجاد کند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  • افرادی مانند خدمه پرواز یا دریابانان که به خاطر شغلشان بارها از مرز خارج می‌شوند.
  • دانشجویانی که در خارج از کشور تحت شرایط خاصی شاغل هستند.
  • جانبازانی که برای درمان خود به خارج از کشور سفر می‌کنند.
  • اشخاص دارای پاسپورت سیاسی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.
  • افرادی که برای درمان بیماری خود با مجوز شورای پزشکی قصد خروج از کشور را دارند.
  • زائران عتبات عالیات فقط در ایام اربعین حسینی از پرداخت عوارض معاف هستند.
  • ایرانیان شاغل در خارج از کشور با گذرنامه شغلی از وزارت کار.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ برای مسافران عادی و غیرعادی

پیش از این هزینه‌های مربوط به عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی را ذکر کردیم. اما همانطور که در قانون هم مشاهده کردید برخی از افراد از پرداخت این عوارض معاف شده و برخی باید هزینه‌های کمتری بپردازند. در ادامه می‌توانید با مسافران خاص در زمینه پرداخت عوارض خروج از کشور بیشتر آشنا شوید.

هزینه عوارض خروج از کشور بار اول

افراد با وضعیت شغلی و جایگاه‌های مختلفی که دارند باید هزینه‌های متفاوتی را برای عوارض اولین خروج از کشور بپردازند که در لیست زیر مبلغ هر کدام را مشاهده می‌کنید:

  • 520 هزار تومان برای مسافران عادی
  • 172 هزار تومان برای زائران حج تمتع و عمره
  • 45 هزار تومان برای زائران عتبات عالیات برای سفر هوایی
  • 15 هزار تومان برای زائران عتبات عالیات برای سفر زمینی و دریایی
  • 75 هزار تومان برای مسافران مرزنشین برای سفر هوایی
  • 25 هزار تومان برای مسافران مرزنشین برای سفر زمینی و دریایی
  • 264 هزار تومان برای ورزشکاران (دارای مجوز از وزارت ورزش و اعزام برای بازی‌های ملی)

هزینه عوارض خروج از کشور بار دوم

برای دومین خروج از کشور هزینه‌ عوارض هم افزایش پیدا می‌کند که در لیست زیر جزئیات مربوط به هر یک را مشاهده می‌کنید:

  • 780 هزار تومان برای مسافران عادی
  • 258 هزار تومان برای زائران حج تمتع و عمره
  • 45 هزار تومان برای زائران عتبات عالیات برای سفر هوایی
  • 15 هزار تومان برای زائران عتبات عالیات برای سفر زمینی و دریایی
  • 600 هزار تومان برای مسافران مرزنشین برای سفر هوایی
  • 600 هزار تومان برای مسافران مرزنشین برای سفر زمینی و دریایی
  • 264 هزار تومان برای ورزشکاران با مجوز از وزارت ورزش و اعزام برای بازی‌های ملی

هزینه عوارض خروج از کشور بار سوم

برای سومین خروج از کشور و دفعات بعد از آن باید هزینه‌ای بیشتر نسبت به دفعات قبل بپردازید. اما خروج چهارم، پنجم و بیشتر با سومین خروج تفاوتی نخواهد داشت. در لیست زیر هزینه‌های مربوط به عوارض سومین خروج از کشور را مشاهده می‌کنید:

  • 1 میلیون و 40 هزار تومان برای مسافران عادی
  • 344 هزار تومان برای زائران حج تمتع و عمره
  • 45 هزار تومان برای زائران عتبات عالیات برای سفر هوایی
  • 15 هزار تومان برای زائران عتبات عالیات برای سفر زمینی و دریایی
  • 800 هزار تومان برای مسافران مرزنشین برای سفر هوایی
  • 800 هزار تومان برای مسافران مرزنشین برای سفر زمینی و دریایی
  • 264 هزار تومان برای ورزشکاران با مجوز از وزارت ورزش و اعزام برای بازی‌های ملی

هزینه عوارض خروج از کشور برای دانشجویان در سال ۱۴۰۳

همانطور که در بخش قبلی اشاره داشتیم دانشجویانی با شرایط خاص می‌توانند از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور معاف باشند. این دانشجویان باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • گذشتن 3 ماه از آخرین تاریخ ورود به ایران
  • ثبت شدن گواهی اشتغال به تحصیل در سامانه میخک

توجه داشته باشید که دانشجویان فقط برای 3 بار خروج از کشور از پرداخت عوارض معاف هستند از بار چهارم به بعد باید طبق نرخ مسافران عادی هزینه عوارض را بپردازند.

پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین؛ چگونه به صورت اینترنتی عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

در حال حاضر مسافران می‌توانند با دو روش حضوری و آنلاین عوارض خروج را پرداخت کنند که پرداخت به صورت آنلاین قطعا راهکار ساده‌تری محسوب می‌شود. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید که در ادامه ساده‌ترین راه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین را آموزش می‌دهیم.

پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین بانک ملی

شاید عده زیادی به دنبال نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور با بله باشند، اما بانک ملی این امکان را فقط از طریق سایت سداد امکان‌پذیر ساخته است. برای انجام این کار کافیست وارد سامانه سداد (سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور) شوید و با انتخاب گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور مراحل را دنبال کنید.

پس از انجام این مراحل و پر کردن اطلاعات مربوطه هزینه عوارض خروج از کشور برای شما محاسبه می‌شود. با پرداخت هزینه پیامکی مبنی بر پرداخت به همراه اطلاعاتتان ارسال خواهد شد.

پرداخت عوارض خروج از کشور با تاپ

پرداخت خروجی از کشور با اپلیکیشن تاپ برای شما امکان پذیر است. کافیست این برنامه را بر روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنید و با انتخاب گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور هزینه مربوطه را پرداخت نمایید.

پرداخت حضوری عوارض خروج از کشور؛ از کجا میتونم عوارض خروج از کشور رو بپردازم؟

اگر با اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها آشنایی کافی ندارید و می‌خواهید عوارض خروج از کشور را به صورت حضوری بپردازید هیچ منعی برای شما وجود ندارد. در ادامه روند انجام این کار به صورت حضوری را بیان می‌کنیم:

استفاده از کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

یکی از راه‌هایی که برای پرداخت عوارض خروج از کشور، قبل از سفر با تور شفق قطبی روسیه و یا هر تور دیگری پیشنهاد می‌شود استفاده از کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد است. شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه که به سامانه پلیس گذرنامه متصل است عوارض را پرداخت کنید.

دستگاه‌های ATM مستقر در فرودگاه

تصور کنید تور ترکیبی تایلند را خریده‌اید و برای سفر به فرودگاه امام خمینی مراجعه کرده‌اید. اگر هنوز در این مرحله هم عوارض خروج از کشور را پرداخت نکرده باشید، جایی برای نگرانی نیست و شما می‌توانید با کمک دستگاه‌های ATM موجود در فرودگاه امام عوارض خروج از کشور خود را پرداخت نمایید.

عوارض خروج از کشور زمینی چقدر است؟ چگونه عوارض خروج از کشور زمینی را پرداخت کنیم؟

عوارض خروج زمینی وان و یا هر کشور دیگری مانند تور سوئیس تفاوتی ندارند. شما در هر صورت برای سفر عادی به خارج از کشور باید هزینه‌هایی که پیش از این هم ذکر کردیم پرداخت کنید. یعنی برای اولین سفر هر نفر 520.000 تومان، برای بار دوم 780.000 تومان و برای سفر سوم به بعد هم باید 1 میلیون و 40 هزار تومان بپردازید. اما زائران در سفر زمینی به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی از پرداخت عوارض معاف هستند.

زمان اعتبار عوارض خروج از کشور؛ چه زمانی عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

به طور کلی در زمان پرداخت عوارض خروج از کشور باید به دو نکته توجه داشته باشید. اول اینکه پرداخت عوارض را حداکثر تا 30 دقیقه قبل از سفر باید انجام دهید. نکته دوم هم اینکه اعتبار پرداخت عوارض خروج از کشور فقط در سال جاری است.

به عنوان مثال اگر شما قیمت تور تایلند ۱۴۰۳ را مشاهده کرده‌اید و قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید هر زمان قبل از سفر این هزینه را پرداخت کنید. اما اعتبار این پرداخت فقط در سال ۱۴۰۳ خواهد بود و در صورت کنسل شدن سفرتان، باید در سال‌های بعدی دوباره هزینه را بپردازید.

آیا عوارض خروج از کشور شامل اتباع ساکن ایران می‌شود؟

قانون عوارض خروج از کشور شامل تمام افرادی که ساکن کشور هستند می‌شود. به همین دلیل هم حتی اتباع افغانستانی یا هر کشور دیگری که در ایران زندگی می‌کنند و قصد خروج از کشور را دارند باید عوارض را بپردازند.

پرداخت اشتباه عوارض خروج از کشور؛ چگونه عوارض خروج از کشور را پس بگیریم؟

پیش از این هم گفتیم که عوارض خروج از کشور به حساب دولت واریز می‌شود و همین موضوع می‌تواند سختی کار در بازپس‌گیری پول را نشان دهد. با این اوصاف بهتر است در زمان پرداخت از همه چیز مطمئن باشید و اشتباهی انجام ندهید تا دچار مشکل نشوید.

به طور کلی امکان قطعی استرداد وجه عوارض خروج از کشور وجود ندارد، اما شما می‌توانید با ثبت فیش پرداخت، کد پیگیری و توضیحات مربوطه در وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.evat.ir، اعتراض خود را ثبت کنید. البته توجه داشته باشید که اگر موفق به استرداد وجه نشدید این مبلغ تا پایان سال برای شما اعتبار خواهد داشت.

آشنایی با عوارض خروج از کشور و خرید تور از آژانس گردشگران سپهر تهران 724

در این مطلب همه چیز درباره عوارض خروج از کشور از مبلغ تا نحوه پرداخت آن را بررسی کردیم. شما با خرید تور از آژانس گردشگران سپهر تهران می‌توانید از خدماتی مانند بلیط هواپیما رفت و برگشت، رزرو هتل، اخذ ویزای توریستی مقصد، بیمه مسافرتی، ترانسفر فرودگاهی، گشت شهری و تورلیدر فارسی زبان بهره‌مند شوید.

بنابراین کافیست برای خرید تور خارجی موردنظرتان با شماره تلفن ۹۱۰۰۹۲۹۲-۰۲۱ تماس بگیرید و با پرداخت عوارض خروج از کشور یک سفر خاطره انگیز را تجربه کنید.

مشاوره رایگان