02191009292

ویزای شینگن چیست؟

دانستنی های سفر 22 مهر ، 1403 5 دقیقه

ویزای شینگن چیست؟ ارزش پاسپورت و داشتن ویزا می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت سفر شما داشته باشد. کافیست پاسپورت و ویزای شینگن داشته باشید تا بتوانید از اکثر کشورهای زیبای قاره‌ی سبز دیدن کنید. شاید دنیای بدون مرز آرزوی تعداد زیادی از ما باشد، اما در حال حاضر این موضوع فقط در بخشی از اروپا محقق شده است. اگر اطلاعات کاملی درباره‌ی ویزای شینگن و نحوه‌ی دریافت آن ندارید این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

منظور از ویزای شینگن چیست؟

ویزای شنگن چیست؟ در سال 1985 بود که برای اولین بار کشورهای آلمان و فرانسه تصمیم گرفتند امکان سفر بدون ویزا را برای شهروندان خود تحقق ببخشند. در همین سال 5 کشور اروپایی یعنی آلمان، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند تعهدنامه‌ای به نام شینگن را به امضاء رساندند.

دلیل نامگذاری شینگن محل به امضاء رسیدن این تعهدنامه است. دهکده‌ای به نام شینگن در جنوب شرقی لوکزامبورگ وجود دارد که این تعهدنامه‌ی مهم در این مکان به امضاء رسید. پس از سالها کشورهای دیگری از اروپا به این عهدنامه پیوستند و اینگونه امکان سفر آزادانه به کشورهای مختلف اروپایی در اختیار دارندگان ویزای شینگن قرار گرفت.

در جواب به این سوال که ویزای شنگن چیست؟ باید بگوییم که ویزای شینگن سندی است که دارندگان آن می‌توانند بدون محدودیت به 29 کشور اروپایی عضو اتحادیه شینگن سفر کنند. البته این ویزا معمولا برای اقامت‌های کوتاهی مانند سفر گردشگری، سفرهای تجاری، اقامت‌های کوتاه مدت و بازدید خانوادگی صادر می‌شود.

مزایای ویزای شینگن چیست؟ ویزای شنگن چه ویژگی هایی دارد؟

احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید که ویزای شینگن اعتبار بسیار بالایی دارد. از جمله مزایای این ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کسب مجوز سفر به تمام کشورهای اتحادیه‌ی اروپا
  • صرفه جویی در زمان برای اخذ ویزای کشورهای مختلف
  • سفر با یک ویزا به چند کشور
  • استفاده از یورو برای تمام این کشورها
  • کاهش هزینه‌های سفر

کشورهای عضو منطقه شینگن کدامند؟ با ویزای شینگن به کدام کشورها می توان سفر کرد؟

همانطور که پیش از این گفتیم عهدنامه‌ی شینگن در ابتدا فقط شامل 5 کشور می‌شد اما در حال حاضر 29 کشور عضو این اتحادیه هستند. این اتحادیه تقریبا همیشه در حال گسترش بوده و در سال 2024 دو کشور رومانی و بلغارستان هم به آن پیوستند.

بر خلاف تصور کشورهایی مانند انگلیس، جمهوری ایرلند، صربستان، ترکیه، قبرس، بلاروس، آذربایجان، آلبانی، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی عضو شینگن نیستند. با این اوصاف شما برای سفر به انگلستان به ویزای توریستی انگلیس نیاز دارید و نمی‌توانید با ویزای شینگن به این کشورها سفر کنید.

در جدول زیر اسامی این 29 کشور که هیچ یک از آنها به عنوان کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان شناخته نمی‌شوند قابل مشاهده است:

نروژلهستان
اسلواکیپرتغال
اسپانیاسوئد
سوئیسمالت
ایتالیالتونی
لیختن اشتاینکرواسی
لیتوانیلوکزامبورگ
اتریشمجارستان
بلژیکجمهوری چک
دانمارکاستونی
فنلاندفرانسه
آلمانیونان
هلنداسلوونی
ایسلندبلغارستان

انواع ویزای شینگن؛ چند نوع ویزای شنگن وجود دارد؟

به طور کلی انواع ویزای شینگن به سه دسته‌ی نوع A، نوع B و نوع C تقسیم بندی می‌شوند. شهروندان کشورهای غیر اروپایی به دلایل مختلف مانند مهاجرت، تحصیل و یا گردشگری به کشورهای حوزه شینگن سفر می‌کنند و همین موضوع باعث تنوع در ویزای شینگن می‌شود. البته دو نوع ویزای دیگر یعنی ویزای نوع D که ویزای ملی شینگن نامیده می‌شود و ویزای با اعتبار محدود منطقه‌ای ( ویزای LVT) نیز وجود دارند.

هر کدام از انواع ویزای شینگن که نام بردیم دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و برای دریافت هر یک باید مدارک متفاوتی را به سفارت کشور مورد نظر ارائه دهید. اگر به دنبال بهترین قیمت ویزای شینگن تضمینی هستید و می‌خواهید بدون دردسر و فقط با ارائه‌ی مدارک این ویزا را دریافت کنید، آژانس گردشگران سپهر تهران 724 به شما کمک خواهد کرد.

در ادامه به معرفی هر یک از انواع ویزای شینگن و مدارک مورد نیاز برای اخذ هر کدام از آنها می‌پردازیم.

ویزای شینگن نوع A؛ نحوه دریافت ویزای شینگن توریستی

ویزای توریستی شینگن که یک نوع ویزای ترانزیت شناخته می‌شود این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا پروازهای خود در یک کشور حوزه شینگن را جابجا کنید و یا به یک کشور در این حوزه سفر داشته باشید. دارندگان ویزای شینگن نوع A فقط می‌توانند در کشورهای حوزه شینگن از این مدرک استفاده کنند.

افرادی که در لیست زیر می‌بینید به ویزای شینگن نوع A نیازی ندارند و این ویزا به آنها تعلق نمی‌گیرد:

  • افراد دارای پاسپورت دیپلماتیک
  • دارندگان کارت سبز (Green Card)
  • دارندگان ویزاهای دابل و مولتیپل که مجوز ورود دوباره کشور ترانزیت را دارند
  • دارندگان اقامت کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، ویزای کانادا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس، موناکو، آندورا، مقدس، سن مارینو، ژاپن یا ایالات متحده آمریکا
  • فرزندان زیر 18 سال و همسر یک فرد دارای ملیت اروپایی
  • اعضای خدمه پرواز
  • دارندگان ویزای معتبر آمریکا

ویزای شینگن نوع B؛ ویزای شینگن ترانزیت

یکی دیگر از انواع ویزای توریستی شینگن ویزای نوع B است که دارندگان آن اجازه عبور از کشورهای حوزه شینگن را در بازه زمانی مشخص 5 روزه دارند. همچنین این افراد در زمانی که قصد خروج از کشور حوزه شینگن و ورود به کشور دیگری در حوزه شینگن را دارند باید این ویزا را به همراه داشته باشند.

باید بگوییم که این ویزا منسوخ شده و در حال حاضر برای هیچ شخصی صادر نمی‌شود. افرادی که قصد ورود و خروج کوتاه مدت به حوزه شینگن را دارند باید از ویزای شینگن تایپ C استفاده کنند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

ویزای شینگن نوع C؛ ویزای توریستی کوتاه مدت شینگن

ویزای شینگن تایپ C نوع دیگری از ویزای توریستی برای سفر به کشورهای حوزه‌ی شینگن است. مدت اعتبار این ویزا در زمان صدور برای هر فرد با توجه به شرایط تعیین می‌شود. این ویزا خود شامل چند نوع می‌شود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • ویزای شینگن تایپ C سینگل (یک بار ورود): با این ویزا فقط یک بار اجازه ورود به کشورهای اتحادیه‌ی شینگن را دارید و پس از خروج ویزای شما حتی در صورت باقی ماندن اعتبار لغو می‌شود.
  • ویزای شینگن تایپ C دو بار ورود: دارندگان این ویزا می‌توانند در زمان تعیین شده دو بار به خاک کشورهای اروپایی حوزه شینگن وارد شوند.
  • ویزای شینگن مولتی (چند بار ورود): ویزای مولتیپل شینگن این امکان را به شما می‌دهد که در بازه زمانی 90 روزه و یا 6 ماهه، چند بار به خاک یکی از کشورهای حوزه شینگن وارد شوید.

ویزای شینگن تایپ D؛ ویزای ملی

این نوع ویزا برای افرادی که در بازه‌ی زمانی مشخصی قصد اقامت نسبتا طولانی مدت دارند صادر می‌شود. به عنوان مثال دانشجویان، تاجرها و افرادی که قصد درمان بیماری خود در یک بازه‌ی زمانی را دارند باید از این نوع استفاده کنند.

ویزای نوع D شینگن هم به 2 نوع یک بار ورود و چندبار ورود تقسیم بندی می‌شود. به عنوان مثال افرادی که فقط قصد یک بار ورود و معالجه بیماری خود را دارند می‌توانند برای اخذ ویزای شینگن نوع D یک بار ورود اقدام کنند، اما دانشجویان باید از ویزای چندبار ورود استفاده کنند.

ویزای شینگن نوع LVT؛ ویزای اعتبار محدود منطقه ای

این نوع ویزا همانطور که از نام آن پیداست مناطق دارای مجوز ورود شما را محدود می‌کند. در واقع هنگامی که برای دریافت ویزای شینگن نوع LVT اقدام می‌کنید باید کشورهایی که قصد ورود به آنها را دارید مشخص نمایید. پس از دریافت ویزا فقط به این کشورهای مشخص شده اجازه ورود دارید و دیگر نمی‌توانید به تمام کشورهای حوزه شینگن سفر کنید.

این ویزا برای شرایط خاص طراحی شده و معمولا در زمان وقوع بلایای ناگوار صادر می‌شود. به عنوان مثال اگر در کشوری اروپایی جنگ رخ دهد و یا با وقوع سیل و زلزله به کمک‌های انسان دوستانه نیاز داشته باشند، شما می‌توانید با اخذ ویزای شینگن محدود منطقه‌ای به کشور مربوطه سفر کنید. همچنین این نوع ویزا برای افرادی که قصد پناهندگی دارند صادر می‌شود.

شرایط ویزای شینگن چیست؟ چطوری ویزای شینگن بگیریم؟

افرادی که قصد اخذ ویزای شینگن را دارند با سوالات مختلفی روبرو هستند. چطور تمکن مالی برای انجام سفر به اروپا را اثبات کنیم؟ چه هدفی برای سفر خود تعیین کنیم؟ راحت ترین کشور برای ویزای شینگن کدام است؟ سابقه کیفری برای اخذ ویزای شینگن تاثیر دارد؟ با ما در این بخش از مطلب همراه شوید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

اثبات تمکن مالی برای دریافت ویزای شینگن؛ چطور تمکن مالی برای انجام سفر به کشورهای حوزه شینگن را اثبات کنیم؟

موضوعی که برای دریافت ویزای شینگن از اهمیت بالایی برخوردار است، اثبات تمکن مالی می‌باشد. در واقع شما باید این موضوع را ثابت کنید که در زمان اقامتتان در کشورهای اروپایی مشکل مالی نخواهید داشت. به همین دلیل هم داشتن تجربه‌ی قبلی از سفر به این کشورها می‌تواند تاثیر زیادی در روند امور شما داشته باشد. برای اثبات تمکن مالی سه راه وجود دارد که عبارتند از:

  • ارائه صورت وضعیت حساب بانکی 3 تا 6 ماه اخیر (حداقل 300 الی 350 میلیون تومان)
  • معرفی حامی مالی معتبر برای انجام سفر (Sponsorship Letter)
  • تامین بخشی از مبلغ توسط خودتان و معرفی اسپانسر برای مبلغ باقی‌مانده

تعیین هدف برای سفر در اخذ ویزای شینگن توریستی؛ چه هدفی از سفر به کشورهای حوزه شینگن دارید؟

در زمان اخذ ویزای شینگن سوال مهمی دیگری که باید به آن پاسخ دهید هدف شما از سفر است. این سفر می‌تواند به دلایل مختلفی مانند گردشگری، شغلی، درمانی و یا تحصیلی باشد. دلیل شما باید قانع کننده و موجه باشد.

راحت ترین کشور برای دریافت ویزای شینگن کدام است؟

برخی از کشورهای اروپایی نسبت به دیگر کشورها سخت‌گیری کمتری جهت صدور ویزای شینگن برای ایرانیان دارند. از جمله این کشورها می‌توان به سوئیس، ایتالیا، لوکزامبورگ، لیتوانی، اسپانیا و ایسلند اشاره کرد. به همین دلیل با توجه به قیمت تور سوئیس، سفر به این کشور می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای ایرانیان باشد.

سابقه کیفری برای اخذ ویزای شینگن تاثیر دارد؟

یکی از مهمترین دلایل ریجکت شدن تقاضای دریافت ویزای شینگن، داشتن سابقه کیفری است. توجه داشته باشید که ارائه‌ی گواهی عدم سوء پیشینه جهت اخذ ویزای شینگن ضروری است.

مدارک لازم برای ویزای شینگن؛ چه مدارکی برای گرفتن ویزای شینگن لازمه؟

حال که با مهمترین شرایط دریافت ویزای شینگن آشنا شدید باید برای جمع آوری مدارک لازم آماده شوید. در جدول زیر می‌توانید مدارک لازم جهت اخذ ویزای شینگن را مشاهده کنید:

نوع مدرکتوضیحات
فرم درخواست ویزاتکمیل شده و توسط متقاضی امضاء شود.
2 قطعه عکسنهایتا در 3 ماه گذشته گرفته شده باشد.
پاسپورت معتبراعتبار آن تا 3 ماه بعد از تاریخ برگشت از سفر باشد.
بلیط رفت و برگشت پروازتاریخ دقیق مشخص شده باشد.
بیمه مسافرتیتا 30.000 یورو را پوشش دهد.
اسناد تمکن مالیمدارک مربوط به اسپانسر مالی و یا صورتحساب مالی 3 ماه اخیر
تاییدیه پرداخت هزینه ویزاهنگام رزرو وقت سفارت پرداخت انجام می‌شود.
اسناد هویتیکارت ملی و شناسنامه
برنامه سفرکشور یا کشورهای مقصد؛ محل اقامت؛ تاریخ شروع و پایان سفر؛ هدف از سفر
مدارک مربوط به محل اقامترزرو هتل، اجاره نامه خانه و یا دعوتنامه اقوام و دوستان
اشتغال به تحصیلالزامی برای دانشجویان و محصلین
گردش حساب بازنشستگیالزامی برای بازنشستگان
سند ازدواج الزامی برای افرادی که همسر اروپایی دارند.
قرارداد کاری یا پروانه اشتغالالزامی برای افراد شاغل

قیمت ویزای شنگن؛ گرفتن ویزای شینگن چقدر هزینه داره؟

هزینه‌های مربوط به ویزای شنگن با توجه به عوامل مختلفی مانند سن، کشور مبدا و نوع پاسپورت متفاوت است. در لیست زیر می‌توانید هزینه‌های مربوط به دریافت ویزای شینگن را مشاهده کنید:

  • 80 یورو هزینه استاندارد ویزای شینگن برای بزرگسالان
  • 40 یورو برای کودکان با سنین 12-6 سال

چه افرادی از هزینه‌های دریافت ویزای شینگن معاف هستند؟

گرفتن ویزای شینگن برای برخی از افراد رایگان در نظر گرفته شده است که در لیست زیر آنها را مشاهده می‌کنید:

  • کودکان زیر 6 سال
  • دانشجو، استاد و معلم برای سفر به حوزه شینگن به منظور ثبت‌نام در آموزشگاه و یا مطالعه آموزشی
  • پژوهشگران با هدف تحقیق علمی، شرکت در سمینار و یا کنفرانس‌های علمی
  • نمایندگان سازمان‌های غیرانتفاعی که به منظور شرکت در کنفرانس، سمینار و یا رویدادهای مختلف در یک سازمان غیرانتفاعی دیگر در کشورهای حوزه شینگن دعوت شده باشد.
  • دارندگان پاسپورت دیپلماتیک و خدماتی

دریافت ویزای شینگن و خرید تور اروپایی از آژانس گردشگران سپهر تهران 724

در این مطلب با ویزای شینگن و انواع آن آشنایی کامل پیدا کردید. اما باز هم با آشنایی کامل قطعا روند دریافت ویزای شینگن برای شما سخت خواهد بود. به همین دلیل می‌توانید با خرید تور اروپا یا تورهای ترکیبی اروپا از آژانس گردشگران سپهر تهران 724، دریافت ویزا را به تیم ما بسپارید.

همچنین اگر قصد سفر به کشورهایی که به ویزای شینگن نیازی ندارند را دارید، می‌توانید ارزانترین قیمت تور تایلند و یا دیگر کشورها را در گردشگران سپهر تهران بیابید. برای خرید تور و یا مشاوره درباره اخذ ویزای شینگن می‌توانید با شماره تلفن 91009292-021 تماس بگیرید.

مشاوره رایگان