02191009292

چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟ معرفی شرایط و مراحل دریافت گواهینامه

راهنمای سفر خارجی 16 مهر ، 1403 5 دقیقه

چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم؟ یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران در طول سفرهای خارجی به هزینه‌های حمل و نقل مربوط می‌شود. به همین دلیل هم گردشگران باتجربه و حرفه‌ای با خودرو و گواهینامه بین المللی سفر می‌کنند. اگر قصد دریافت گواهینامه بین المللی را دارید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید این مطلب به شما کمک می‌کند.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟ چرا باید گواهینامه بین المللی بگیریم؟

گواهینامه بین المللی (International Driving Permit) که به اختصار IDP هم نامیده می‌شود یک گواهینامه رانندگی بین المللی است که به شما اجازه رانندگی در کشورهای مختلف را می‌دهد. این گواهینامه از طرف مراجع رسمی و قانونی هر کشور برای افرادی که درخواست گواهینامه بین المللی دارند صادر می‌شود.

در صورتی که گواهینامه بین المللی داشته باشید می‌توانید با خرید تور اروپا لوکس به صورت زمینی و با وسیله نقلیه‌ی خودتان به کشورهای اروپایی سفر کنید. در حال حاضر 196 کشور از جمله ایران در مرکز جهانی صدور گواهینامه بین المللی یعنی سازمان جهانی اتومبیلرانی عضو هستند. با دریافت این سند بین المللی می‌توانید به تمام این 196 کشور سفر کنید.

روش بین المللی کردن گواهینامه؛ چجوری گواهینامه بین المللی بگیریم؟

چطور گواهینامه بین المللی بگیرم؟ اگر قصد خرید تورهای ترکیبی اروپا به صورت زمینی را داشته باشید احتمالا اولین سوالی که باید به پاسخ آن برسید نحوه دریافت گواهینامه بین المللی است. چون بدون این گواهینامه نمی‌توانید با وسیله نقلیه‌ی خودتان در آلمان رانندگی کنید. 

کانون جهانگردی و سازمان اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نهادی است که برای درخواست گواهینامه بین المللی باید به آن مراجعه کنید.

برای گرفتن گواهینامه بین المللی 2 روش حضوری و غیرحضوری وجود دارد که در ادامه مراحل بین المللی کردن گواهینامه آنلاین و حضوری را بیان می‌کنیم:

ثبت نام اینترنتی گواهینامه بین المللی؛ چطوری گواهی نامه بین المللی آنلاین بگیرم؟

برای ثبت نام گواهینامه بین المللی به صورت آنلاین باید به سایت این سازمان به نشانی idp.taci.ir مراجعه کنید. هنگامی که وارد این وبسایت می‌شوید گزینه خدمات غیرحضوری را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی آن به صفحه ثبت نام در سایت هدایت خواهید شد.

پس از تکمیل اطلاعات شخصی و ثبت نام در سایت وارد بخشی می‌شوید که فقط یک منوی ساده در بالای صفحه قرار گرفته است.

اگر قصد خرید گواهینامه بین المللی را دارید از طریق گزینه‌ی گواهینامه بین المللی بر روی درخواست خرید کلیک کنید. 

با کلیک بر روی این دکمه شرایط دریافت گواهینامه بین المللی به همراه مدارک مورد نیاز به شما نمایش داده می‌شود. با تکمیل کردن مراحل می‌توانید ثبت نام اینترنتی گواهینامه بین المللی را به پایان برسانید و پس از حداکثر 7 روز کاری، گواهینامه را از طریق پست دریافت کنید.

نحوه بین المللی کردن گواهینامه رانندگی به روش حضوری؛ آنی و در لحظه گواهینامه بین المللی بگیرید!

روش دیگری که برای دریافت گواهینامه بین المللی وجود دارد روش حضوری است. در این روش فقط کافیست مدارک لازم جهت بین المللی کردن گواهینامه را جمع آوری کرده و به یکی از مراکز دریافت گواهینامه بین المللی مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی

ابتدا توجه داشته باشید که مدارک برای گواهینامه بین المللی خودروی سواری با خودروهای ترانزیتی متفاوت است. در ادامه به بیان هر کدام می‌پردازیم:

مدارک موردنیاز برای گواهینامه بین المللی پایه دو (خودرو سواری)

برای درخواست گواهینامه بین المللی خودروی سواری باید مدارک زیر را به صورت حضوری یا آنلاین به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل دهید:

  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله
  • یک قطعه عکس تمام رخ 4*3 (بدون عینک، لباس فرم، بدون کلاه و رعایت حجاب اسلامی برای بانوان)
  • گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست گواهی‌نامه بین المللی
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه

توجه داشته باشید که سند مربوطه فقط به شخص متقاضی تحویل داده خواهد شد و در صورت عدم حضور او، بستگان درجه یک با ارائه کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند گواهینامه شخص را دریافت کنند. همچنین وکلای قانونی با ارائه کارت شناسایی معتبر و اصل وکالت نامه اجازه دریافت این سند بین المللی را دارند.

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی پایه یک (ترانزیتی)

برای دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل پروانه خروج موقت معتبر (برگه کاپوتاژ) صادر شده توسط یكی از گمركات كشور
  • اصل یا کپی گذرنامه معتبر
  • اصل یا کپی برابر اصل سند مالکیت خودرو
  • گواهینامه رانندگی بین المللی معتبر صادر شده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران
  • تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین المللی پایه یک
  • ارائه اصل وکالت نامه معتبر با قید اقدام به خروج از کشور و تردد در مرز‌های بین المللی در صورت عدم حضور مالک

توجه داشته باشید که جهت دریافت گواهینامه برای خودروهایی با مالکیت حقوقی یا تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل و ترابری، ارائه مدارک زیر لازم است:

  • ارائه معرفی نامه و تشکیل پرونده
  • اصل دفترچه خروج راننده
  • معرفی نامه صادره توسط شرکت تحت پوشش
  • تائیدیه EPL

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی؛ از کجا میتونم گواهینامه بین المللی رانندگی بگیرم؟

در شهر تهران 3 مرکز برای ارائه مدارک بین المللی رانندگی وجود دارد که در لیست زیر می‌توانید آدرس این مراکز را مشاهده کنید:

شعبه‌ی آپادانا

  • آدرس: خیابان خرمشهر(آپادانا)، ابتدای خیابان شهید عرب علی، بین کوچه ۱ و ۳، پلاک ۲، طبقه اول
  • تلفن تماس:  ۱۱ – ۸۸۵۰۰۲۰۹ – ۰۲۱

شعبه‌ی آزادی

  • آدرس: خیابان آزادی، نرسیده به بهبودی، کوچه وزارت کار، پلاک ۱
  • تلفن تماس: ۶۶۵۶۲۰۵۵-۰۲۱

شعبه‌ی حسن‌آباد

  • آدرس: خیابان فیاض‌بخش، نبش کوچه‌ی جهانگردی، پلاک ۳۳
  • تلفن تماس: ۶۶۷۴۹۹۷۰-۰۲۱

برای مشاهده آدرس مراکز اخذ گواهینامه بین المللی در شهرستان‌ها می‌توانید از طریق وبسایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نشانی idp.taci.ir/Home/PersonServices اقدام کنید.

اعتبار گواهینامه بین المللی چقدر است؟

اعتبار گواهینامه بین المللی به عوامل مختلفی مانند شرایط کشور مقصد و شرایط متقاضی بستگی دارد. به عنوان مثال همانطور که قیمت تور سریلانکا با قیمت تور دبی متفاوت است، قوانین این کشورها نیز تفاوت‌هایی دارند که می‌تواند در مدت اعتبار گواهینامه تاثیرگذار باشد. با توجه به درخواست متقاضی و قوانین کشور مقصد اعتبار این مدرک از 1 تا 3 سال تعیین می‌شود.

هزینه گواهینامه بین المللی؛ گرفتن گواهینامه بین المللی چقدر خرج داره؟

سازمان اتومبیلرانی گواهینامه بین المللی را با توجه به شرایط و درخواست شما صادر می‌کند که این شرایط باعث تفاوت هزینه‌ها می‌شود. هزینه‌های مربوط به دریافت گواهینامه به عواملی مانند کشور مقصد، مدت اعتبار و خدمات مورد نیاز متفاوت است. 

با خرید تور شفق قطبی نروژ به صورت زمینی و دریافت گواهینامه بین المللی می‌توانید به کشورهایی مثل سوئد، ایسلند، کانادا و روسیه سفر داشته باشید. اما محاسبه‌ی هزینه‌ها در این موضوع امری ضروری است تا بتوانید هزینه‌های سفر خود را مدیریت کنید. در جدول زیر می‌توانید قیمت گواهینامه بین المللی و هزینه‌های مربوط به آن را مشاهده کنید:

نوع خدماتقیمت به تومان
ترجمه گواهینامه موتور یا خودرو520.000 
ترجمه گواهینامه موتور و خودرو560.000 
ترجمه گواهینامه سه ساله موتور یا خودرو1.470.000
ترجمه گواهینامه سه ساله موتور و خودرو1.600.000
دفترچه مالکیت 485.000
پلاک ترانزیت خودرو1.580.000
پلاک ترانزیت موتور680.000
کارنه دو پاساژ 5 برگی1.300.000
کارنه دو پاساژ 10 برگی1.400.000
کارنه دو پاساژ 15 برگی1.500.000
کارنه دو پاساژ 25 برگی1.600.000
برچسب رهگیری220.000
کارت عضویت230.000

صدور گواهینامه بین المللی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

اگر با خرید تور بالی به اندونزی سفر کرده‌اید و در این شهر زیبا اقامت دارید، می‌توانید در همین شهر هم برای دریافت گواهینامه بین المللی درخواست دهید. به صورت کلی هیچ تفاوتی در مراحل وجود ندارد و کافیست به وبسایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید. 

بعد از آپلود مدارک و انجام مراحل درخواست گواهینامه بین المللی، مدرک مربوطه پس از 7 روز به آدرسی که ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود. البته توجه داشته باشید که ارسال گواهینامه بین المللی توسط کانون جهانگردی فقط در آدرس‌های داخلی انجام می‌شود. 

درخواست گواهینامه بین المللی در آلمان

قیمت تور آلمان زمینی و هوایی تفاوت زیادی ندارد، اما تعداد زیادی از گردشگران ترجیح می‌دهند که این سفر را با ماشین خودشان انجام دهند. همانطورکه می‌دانید برای رانندگی در کشور آلمان هم مانند دیگر شهرها به گواهینامه بین المللی نیاز دارید. شما چه در ایران و چه در خارج از ایران حضور داشته باشید با انجام مراحلی که تا به اینجا گفته شد می‌توانید گواهینامه بین المللی خود را دریافت نمایید.

شرایط بین المللی کردن گواهینامه

با اطلاع از شرایط بین المللی کردن گواهینامه و دریافت آن می‌توانید برای خرید تور تایلند ترکیبی به صورت زمینی هم اقدام کنید. البته با این گواهینامه امکان سفر به 196 کشور دنیا را خواهید داشت و تایلند فقط یکی از آنهاست.

همانطور که پیش از این هم بیان کردیم شما با دو روش حضوری و غیرحضوری می‌توانید برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید. با جمع‌آوری مدارکی که پیش از این نام بردیم و مراجعه حضوری به یکی از مراکز صدور گواهینامه بین المللی در شهر خودتان می‌توانید این مدرک را دریافت کنید. 

چطور گواهینامه بین المللی بگیریم و در تورهای زمینی شرکت کنیم؟

در این مطلب نحوه دریافت گواهینامه بین المللی را بیان کردیم. اگر قصد سفر زمینی به کشورهای خارجی را دارید باید به هزینه‌های سفر توجه داشته باشید. علاوه بر هزینه‌های دریافت گواهینامه بین المللی شما باید مصرف سوخت، خورد و خوراک، اقامت و خطرات احتمالی که در طول سفر گریبان‌گیرتان خواهد شد را در نظر بگیرید.

آژانس گردشگران سپهر تهران با ارائه تورهای هوایی به کشورهای مختلف دنیا این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون دغدغه‌های سفر زمینی و با کمترین قیمت، مسافرت خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.  

مشاوره رایگان