02191009292

نحوه دریافت ارز مسافرتی | ارز مسافرتی از کجا بگیریم؟

راهنمای سفر خارجی 17 مهر ، 1403 5 دقیقه

ارز مسافرتی از کجا بگیریم؟اگر قصد سفر زیارتی و سیاحتی دارید دولت این امکان را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید با هزینه‌ی کمتر ارز مورد نیاز سفرتان را تامین کنید. معمولا نرخ ارز مسافرتی نسبت به نرخ بازار آزاد 20 تا 30 درصد کمتر است و همین موضوع در مدیریت هزینه‌های سفر به شما کمک خواهد کرد. در این مطلب نحوه دریافت ارز مسافرتی را آموزش می‌دهیم.

نحوه گرفتن ارز مسافرتی؛ چجوری ارز مسافرتی بگیریم؟

برای ثبت نام ارز مسافرتی و دریافت آن راه‌های حضوری و غیرحضوری (آنلاین) تعریف شده است. شما می‌توانید از صرافی‌های مجاز، بانک‌ها و فرودگاه ارز مسافرتی را دریافت کنید. با توجه به نرخ‌ پر نوسان ارز بهتر است همزمان با استعلام قیمت تور اروپا یا تورهای دیگر، نرخ ارز مسافرتی امروز را چک کنید.

برای استعلام قیمت به روز نرخ ارز مسافرتی، می‌توانید از طریق سامانه ثبت نام ارز مسافرتی یا وبگاه صرافی ملی ایران به نشانی mex.co.ir اقدام کنید.  در ادامه مراحل دریافت ارز مسافرتی از اپلیکیشن‌ها، بانک‌ها، صرافی‌ها و فرودگاه امام را بیان می‌کنیم.

ثبت نام ارز مسافرتی بانک ملی؛ نحوه دریافت ارز مسافرتی از بله

برای دریافت ارز مسافرتی بانک ملی 2 راه حضوری و آنلاین وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به شعب بانک ملی در شهرهای مختلف درخواست خود را برای اخذ ارز مسافرتی ثبت کنید و با تکمیل فرم‌های مربوطه ارز را دریافت نمایید.

اما اگر قصد دارید ارز مسافرتی بانک ملی را از اپلیکیشن بله و به صورت غیرحضوری دریافت نمایید باید مراحل زیر را طی کنید:

  • اپلیکیشن بله را از طریق وبسایت بانک ملی یا بازار دانلود و نصب کنید.
  • از منوی پایین صفحه وارد بخش خدمات شوید.
  • گزینه ارز مسافرتی را انتخاب کنید.
  • فرم‌های مربوط به مشخصات فردی را تکمیل کنید.
  • مقدار ارز مسافرتی خود را تا سقف 500 یورو انتخاب کنید.

در روند ثبت نام ارز مسافرتی از بله باید به چند نکته توجه داشته باشید که در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • هر شخصی باید با شماره تلفن به نام خود در این اپلیکیشن ثبت نام کرده و برای ثبت درخواست ارز مسافرتی اقدام کند.
  • ثبت درخواست ارز مسافرتی از بله، همه روزهای هفته به جز جمعه از ساعت 7 تا 16 امکان پذیر است.
  • 3 الی 4 روز قبل از تاریخ پرواز برای ثبت نام دریافت ارز مسافرتی از بله اقدام کنید.

ثبت نام ارز مسافرتی بانک سامان؛ چطور از بانک سامان ارز مسافرتی بگیریم؟

برای گرفتن ارز مسافرتی از بانک سامان فقط روش حضوری وجود دارد و شما باید شخصا با مدارک لازم به شعب مختلف بانک سامان مراجعه کنید. زمان حضور در شعب مختلف بانک سامان برای دریافت ارز مسافرتی به شرح زیر است:

  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 14:30
  • پنجشنبه از ساعت 10 تا 11:30

ثبت نام ارز مسافرتی بانک ملت؛ چطوری از بانک ملت ارز مسافرتی بگیرم؟

برای دریافت ارز مسافرتی از بانک ملت هم فقط روش حضوری در دسترس است و شما باید با مراجعه به شعب بانک ملت یا فرودگاه ارز مسافرتی بانک ملت را دریافت کنید. مراحل دریافت حضوری ارز مسافرتی از این بانک به شرح زیر است:

  • در مرحله اول باید برای تکمیل فرم درخواست ارز اقدام کنید.
  • ارائه مدارک اصل به همراه کپی
  • پرداخت معادل ریالی مقدار ارز مسافرتی تا سقف 500 دلار
  • دریافت رسید حواله پرداخت

دریافت ارز مسافرتی از صرافی؛ چطور از صرافی ارز مسافرتی بگیریم؟

دریافت ارز مسافرتی از صرافی‌های دولتی و صرافی‌های خصوصی با مجوز بانک مرکزی امکان پذیر است. برای گرفتن ارز مسافرتی از صرافی باید مشابه روش بانکی مدارک لازم را به صرافی ارائه دهید و پس از دریافت رسید حواله، در فرودگاه ارز خود را دریافت نمایید.

نحوه دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام؛ چطور از فرودگاه ارز مسافرتی بگیرم؟

فرض کنید قصد بازدید از فستیوال‌های معروف جهان را دارید ولی هنوز ارز مسافرتی خود را دریافت نکرده‌اید. قاعدتا فرصتی برای مراجعه به شعب بانکی یا صرافی‌ها را ندارید و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. فرودگاه امام خمینی که به عنوان فرودگاه بین المللی تهران فعالیت دارد این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا پرداخت الکترونیک عوارض خروج از کشور و دریافت ارز مسافرتی را در فرودگاه به سرانجام برسانید. 

شما می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز به شعب بانک ملی، سامان و صرافی سورنا در فرودگاه امام خمینی، حواله پرداخت را دریافت کرده و با عبور از گیت‌های ورودی فرودگاه ارز مسافرتی خود را از باجه‌های مربوطه دریافت کنید.

نرخ ارز مسافرتی بانک مرکزی چقدر است؟ از کجا نرخ ارز مسافرتی رو بفهمیم؟

قیمت تورهای مسافرتی مانند قیمت تور ژاپن با توجه به نرخ ارز دچار نوسان می‌شوند. این امر درباره نرخ ارز مسافرتی هم صدق می‌کند و شما پیش از خرید تور باید سعی کنید از نرخ دقیق ارز مسافرتی اطلاع پیدا کنید تا هزینه‌های مسافرت را مدیریت کنید.

قیمت ارز مسافرتی در فرودگاه با قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها و صرافی‌ها تفاوتی ندارد، چون این نرخ توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و مکانی که ارز را می‌خرید بر روی قیمت آن تاثیری نخواهد داشت. بهترین راه برای استعلام قیمت روز ارز مسافرتی، مراجعه به وبگاه صرافی ملی ایران به نشانی mex.co.ir است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی؛ چه مدارکی برای گرفتن ارز مسافرتی لازمه؟

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم برای دریافت ارز مسافرتی باید با مدارک موردنیاز به شعب بانکی یا صرافی‌های مجاز مراجعه کنید. در لیست زیر این مدارک لازم را مشاهده می‌کنید:

  • اصل پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار به همراه کپی
  • اصل ویزا (کشورهایی که دارای ویزای فرودگاهی هستند و فقط چند روز هدف مسافرت تفریحی دارید به اصل ویزا نیازی ندارند)
  • کپی کارت ملی به همراه یک برگ کپی (در صورت تعویض کارت ملی، برگه تعویض ثبت احوال را همراه داشته باشید)
  • اصل بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی به همراه کپی (در صورت خرید اینترنتی ارائه کد رهگیری کفایت می‌کند)
  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی به صورت الکترونیکی یا حضوری در بانک و افتتاح حساب ارزی توسط خریدار
  • پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی همراه با کارمزد و تحویل گرفتن رسید
  • ارائه اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور

شرایط دریافت ارز مسافرتی؛ ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

آیا ارز مسافرتی به افرادی که قصد خرید تور شفق قطبی دارند تعلق می‌گیرد؟ اگر نمی‌دانید که مشمولی دریافت این نوع ارز می‌شوید یا خیر، شرایط زیر را مطالعه کنید:

  • ارز مسافرتی فقط به مسافران هوایی تعلق می‌گیرد.
  • افراد زیر 18 سال امکان دریافت ارز مسافرتی را ندارند.
  • فقط 1 بار در سال امکان دریافت ارز مسافرتی وجود دارد و باید از آخرین بار حداقل 365 روز گذشته باشد.
  • ارز مسافرتی فقط به مسافرانی که از طریق فرودگاه‌های امام خمینی تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، ارومیه و تبریز اقدام به سفر کنند تعلق می‌گیرد.

تفاوت ارز دانشجویی و ارز مسافرتی؛ ارز دانشجویی با ارز مسافرتی چه فرقی داره؟

آیا دانشجویان می‌توانند ارز مسافرتی بگیرند؟ یکی دیگر از ارزهای سهمیه‌ای که برای رفاه حال شهروندان توسط دولت عرضه می‌شود، ارز دانشجویی نام دارد. اگر شما دانشجوی بورسیه شده در خارج از کشور باشید می‌توانید ماهانه 500 دلار به عنوان ارز دانشجویی دریافت نمایید، اما دیگر امکان گرفتن ارز مسافرتی را برای این سفرها نخواهید داشت. البته توجه کنید که دانشگاه شما باید مورد تایید وزارت علوم کشور باشد تا بتوانید این ارز را دریافت نمایید.

ارز مسافرتی حجاج در سال ۱۴۰۳

همانطور که با خرید تور آلمان امکان دریافت ارز مسافرتی را دارید، با سفر حج تمتع یا واجب هم می‌توانید تا 500 دلار ارز مسافرتی بگیرید. همچنین حجاج می‌توانند علاوه بر این ارز، در طول سال یک بار دیگر هم برای سفرهای خارجی خود ارز مسافرتی بگیرند و در واقع شامل محدودیت سالانه دریافت ارز مسافرتی نمی‌شوند.

از ویژگی‌های دیگر این نوع ارز برای حاجیان، رفع محدودیت سنی است. همانطور که پیش از این گفتیم برای سفرهای خارجی فقط افراد بالای 18 سال امکان گرفتن ارز مسافرتی را دارند، اما این موضوع درباره حجاج صدق نمی‌کند و با هر سنی می‌توانید آن را دریافت کنید.

مقدار ارز مسافرتی چقدر است؟ ارز مسافرتی چند دلار است؟

سهمیه ارز مسافرتی چقدر است؟ در چند سال گذشته سهمیه دلار مسافرتی بارها دچار تغییر شده و کاهش یافته است. تا قبل از دی ماه سال 1400 مسافرین می‌توانستند برای هر سفر خارجی تا سقف 2200 یورو ارز دریافت کنند. اما این مبلغ در سال 1401 کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به شرح زیر است:

  • 500 یورو برای سفر به کشورهایی که به ویزا نیاز دارند
  • 300 یورو برای سفر به کشورهایی که ویزا نمی‌خواهند

آیا مقدار ارز مسافرتی برای کشورهای مختلف متفاوت است؟

میزان ارز مسافرتی به درخواست شما و کشور مقصد بستگی دارد. در واقع 500 یورو برای کشورهایی که به ویزا نیاز دارند و 300 یورو برای کشورهایی که ویزا نمی‌خواهند سقف سهمیه‌ی شماست. ممکن است فردی فقط درخواست 100 یورو را داشته باشد. با توجه به معیار ویزا در ادامه ارز مسافرتی برای چند کشور را بررسی می‌کنیم.

ارز مسافرتی عتبات؛ ارز مسافرتی برای عراق چقدر است؟

همانطور که گفتیم ارز مسافرتی فقط به سفرهای هوایی تعلق می‌گیرد و این موضوع شامل حال ارز مسافرتی کربلا هم می‌شود. البته برای سفرهای زمینی به کربلا در ایام اربعین ارز زیارتی در نظر گرفته شده که هر ساله هر زائر می‌تواند تا 200 دینار عراقی دریافت نماید. اما اگر قصد سفر هوایی داشته باشید با توجه به عدم نیاز به اخذ ویزا، 300 یورو به شما تعلق می‌گیرد.

ارز مسافرتی برای ترکیه؛ برای سفر به استانبول چقدر ارز مسافرتی میدن؟

با توجه به مطالب گفته شده ارز مسافرتی زمینی ترکیه وجود ندارد و فقط در صورتی که قصد سفر هوایی به ترکیه را داشته باشید می‌توانید این ارز را دریافت نمایید. با توجه به اینکه شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه به ویزا نیازی ندارند، فقط 300 یورو به هر مسافر تعلق می‌گیرد.

ارز مسافرتی گرجستان چقدر است؟

با توجه به قیمت ارز مسافرتی برای مسافران 1403 و قیمت تور ترکیبی اروپا، سفر به گرجستان با خرید تورهای ترکیبی اروپا به صرفه‌‌تر خواهد بود. شهروندان ایرانی برای سفر به گرجستان نیازی به ویزا ندارند و به همین دلیل هم فقط اجازه دریافت 300 یورو برای این سفر را دارند.

اگر تور ترکیبی اروپا بخرید و در این تور به جز گرجستان به کشوری مانند فرانسه هم سفر داشته باشید، میزان سهمیه‌ی ارز مسافرتی شما به 500 یورو تغییر پیدا می‌کند.

ارز مسافرتی برای سفر به تایلند

پیش از سفر به تایلند باید به چند نکته مانند قیمت تور پوکت، قیمت تور پاتایا و سهمیه ارز مسافرتی تایلند توجه داشته باشید. شهروندان ایرانی می‌توانند با اخذ ویزای توریستی به تایلند و شهرهایی مانند پوکت سفر داشته باشند که همین موضوع باعث افزایش سهمیه‌ی ارز مسافرتی به 500 یورو می‌شود.

چند روز قبل از سفر برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنیم؟

سوال دیگری که برای مسافران هوایی دارای اهمیت محسوب می‌شود، زمان مناسب جهت دریافت ارز مسافرتی است. توجه داشته باشید که بهتر است 7 تا 10 روز پیش از پرواز برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. البته در لحظات پایانی و در فرودگاه هم می‌توانید سهمیه‌ی ارز خود را دریافت کنید، اما با توجه به دغدغه‌های مختلف مانند تایم پرواز بهتر است این کار را به لحظات پایانی موکول نکنید.

دریافت ارز مسافرتی و تجربه سفر خارجی با گردشگران سپهر تهران 724

در این مطلب نحوه دریافت ارز مسافرتی از بانک، صرافی، اپلیکیشن‌های مختلف و فرودگاه را بررسی کردیم. شما می‌توانید با خرید تورهای خارجی از آژانس گردشگران سپهر تهران 724، ارز مسافرتی خود را دریافت کرده و یک سفر خاطره انگیز به مقصد محبوبتان را تجربه کنید.

مشاوره رایگان