02191009292

حمل حیوانات با هواپیما، قوانین، مقررات، هزینه و هر آنچه باید بدانیم

دانستنی های پرواز با هواپیما 22 مهر ، 1403 5 دقیقه

حمل حیوانات با هواپیما چه شرایطی دارد؟ اگر شما هم پت یا حیوان خانگی دارید احتمالا حمل و نقل آنها در طول سفرهای هوایی به یک دغدغه جدی برایتان تبدیل شده است. برای حمل حیوانات خانگی از سگ گرفته تا گربه و پرنده‌ها باید با شرایط هر ایرلاین آشنا شوید و راه‌های حمل حیوانات با هواپیما را بشناسید. در این مطلب به بررسی قوانین، مقررات، هزینه و هر آنچه که باید درباره حمل پت با هواپیما بدانید می‌پردازیم.

راه های حمل حیوانات با هواپیما؛ چگونه با پت خانگی سفر هوایی داشته باشیم؟

اکثر ایرلاین‌های خارجی ورود حیوانات خانگی به کابین هواپیما را ممنوع کرده‌اند. با این وجود می‌توانید حیوانات خانگی را با قفس‌های مخصوص در قسمت حمل بار قرار دهید و با خود به سفر ببرید. البته قوانین و شرایط هر ایرلاین، کشور مقصد و کشور مبدا متفاوت است. در ادامه راه‌هایی که برای حمل پت خانگی با هواپیما وجود دارد را بیان می‌کنیم.

حمل حیوان با هواپیما از طریق پایانه‎ های مسافربری (همراه)

اولین راه برای حمل پت با هواپیما تهیه بلیط برای آن است. با خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی، او هم به همراه شما پذیرش شده و با همان پرواز سفر می‌کند. اما تفاوت اینجاست که حیوانات خانگی اجازه ورود به کابین هواپیما را ندارند و در قفس مخصوص در قسمت حمل بار قرار می‌گیرند. در فرودگاه مقصد می‌توانید حیوان خانگی خود را تحویل بگیرید.

توجه داشته باشید که برای حمل حیوان با هواپیما از طریق پایانه‌های مسافربری یا همان روش همراه به کد AVIH (سرویس حمل موجود زنده) نیاز دارید که این کد را آژانس هواپیمایی در اختیار شما قرار می‌دهد.

حمل حیوان از طریق پایانه های باربری (غیر همراه/ کارگو، فریت)

به دلایل مختلفی ممکن است نتوانید حیوانات خانگی خود را به روش همراه با خود به مسافرت ببرید. گاهی اوقات ایرلاین با حمل بار همراه مخالفت می‌کند و گاهی هم به علت وزن بالای حیوان خانگی (بیشتر از 5 کیلوگرم) اجازه استفاده از روش همراه را ندارید. برای این مشکل هم راه حلی وجود دارد و می‌توانید از روش غیرهمراه یا حمل بار کارگو یا فریت استفاده کنید.

از طریق خدمات کارگو که شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهند می‌توانید حیوان خانگی اهلی یا وحشی خود را با پذیرش در پایانه باربری، در فرودگاه مقصد تحویل بگیرید. دقت داشته باشید که پت به فردی تحویل داده می‌شود که نام او در بارنامه ثبت شده باشد.

دمای قسمت بار هواپیما (کارگو) به شکلی تنظیم می‌شود که هیچگونه خطری حیوانات را تهدید نکند. بنابراین جای نگرانی بابت استفاده از این روش وجود ندارد.

توجه داشته باشید که هزینه حمل حیوانات خانگی نسبت به هزینه حمل چمدان و وسایل شخصی جداگانه محاسبه می‌شود. روش دوم نسبت به روش اول مقرون به صرفه‌تر است.

بهترین ایرلاین‌ ها برای حمل حیوان خانگی با هواپیما؛ کدام ایرلاین ها اجازه حمل حیوانات را می دهند؟

با شناخت بهتر نسبت به ایرلاین‌هایی که اجازه حمل حیوانات خانگی را می‌دهند می‌توانید در وقت و هزینه‌ی خود صرفه جویی کنید. همچنین هر ایرلاین قوانین خاص خود را دارد؛ به همین دلیل در این بخش قصد داریم ایرلاین‌های داخلی و خارجی مجاز برای حمل پت خانگی را معرفی کنیم.

ایرلاین‌ های خارجی برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

راه‌هایی که برای حمل حیوان خانگی با هواپیما ذکر کردیم در صورتی تحقق پیدا می‌کنند که ایرلاین مربوطه این اجازه را به شما بدهد. اگر قصد خرید تور اروپا و سفر به خارج از کشور را دارید بهتر است این بخش را به خوبی مطالعه کنید تا با ایرلاین‌های خارجی آشنا شوید.

حمل حیوان خانگی با ترکیش ایر؛ آیا هواپیمایی ترکیش اجازه حمل حیوان خانگی را می‌ دهد؟

ترکیش ایر از جمله ایرلاین‌هایی محسوب می‌شود که ساده‌ترین قوانین را برای حمل حیوان خانگی با هواپیما ارائه می‌دهد. حتی در مواردی و با رعایت شرایط مدنظر ترکیش ایر می‌توانید حیوان خانگی خود را به داخل کابین هواپیما هم ببرید. برای بردن حیوان خانگی به داخل کابین هواپیمای ترکیش ایر باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  • باکس انعطاف پذیر (Softbox) برای سگ و گربه تهیه شود.
  • پت و باکس آن هر‌دو  باهم کمتر از 8 کیلوگرم باشند.
  • حداکثر اندازه‌ی باکس با طول 40 سانتی‌متر، عرض 30 سانتی‌متر و ارتفاع 23 سانتی متر باشد.
  • حیوانات خانگی با سن کمتر از 10 هفته پذیرفته نمی‌شوند.

حمل حیوان خانگی با هواپیمایی امارات، قطر

حمل حیوانات خانگی با هواپیمایی‌های امارات و قطر هم امکان پذیر است. البته این موضوع به آسانی ترکیش نیست و سخت‌گیری‌های از بابت قبول تقاضای شما صورت می‌گیرد. معمولا در این ایرلاین‌ها حمل حیوانات خانگی با هواپیما به همراه قفس مخصوص در قسمت بار امکان پذیر است. با این اوصاف بهتر است قبل از خرید تور ترکیبی تایلند که با ایرلاین‌های قطر انجام می‌شود از قوانین حمل حیوانات با این شرکت هواپیمایی آشنا شوید.

حمل حیوان خانگی در پروازهای داخلی؛ آیا ایرلاین های داخلی اجازه حمل حیوانات خانگی را می دهند؟

حمل حیوان با هواپیمایی ایران ایر امکان پذیر نیست و تنها ایرلاین داخلی که این اجازه را به شما می‌دهد، ایرلاین ماهان است. این هواپیمایی هم فقط اجازه حمل پت به صورت کارگو را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله قوانین مهم این ایرلاین می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ممنوعیت حمل حیوانات گران قیمت و نادر
  • ممنوعیت حمل حیوانات با بوی زننده و تند
  • عدم اجازه به حمل حیوانات با قفس نامناسب

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما؛ برای حمل حیوان خانگی در هواپیما چه قوانینی وجود دارد؟

اگر برای اولین بار قصد سفر خارجی و یا پرواز با هواپیما را دارید احتمالا سوالات مختلفی ذهن شما را درگیر کرده است. از نحوه دریافت ارز مسافرتی گرفته تا نحوه اخذ ویزا، اخذ بلیط هواپیما و حتی شرایط و قوانین مربوط به حمل حیوان خانگی با هواپیما مسائلی هستند که باید قبل از انجام سفر درباره آنها اطلاعاتی بدست آورید.

همانطور که پیش از این هم گفتیم شرایط هر ایرلاین برای حمل و نقل حیوانات خانگی با هواپیما متفاوت است. برخی از ایرلاین‌ها با توجه به مسائل امنیتی، عدم کنترل حیوانات در مواقع اضطراری و بازرسی‌های فرودگاه اجازه حضور پت‌ها را در کابین هواپیما نمی‌دهند. در ادامه قوانین پروازهای داخلی و خارجی برای حمل حیوان خانگی با هواپیما را بررسی می‌کنیم.

قوانین سازمان دامپزشکی ایران برای حمل پت با هواپیما

پیش‌تر از این هم گفتیم که فقط هواپیمایی ماهان این اختیار را به شما می‌دهد. اما برای حمل پت با ایرلاین داخلی باید قوانین زیر را در نظر داشته باشید:

  • هر مسافر مجاز به حمل حداکثر 2 قلاده سگ یا گربه است.
  • هر مسافرت مجاز به حمل حداکثر 10 پرنده است.
  • امکان بردن حیوانات به کابین را ندارید.
  • وزن و اندازه حیوان خانگی باید توسط ایرلاین مورد تایید قرار گیرد.

قوانین حمل حیوانات خانگی در پروازهای خارجی

علاوه بر قوانین بین المللی پرواز که با بخشی از آنها آشنا شدید برای بردن پت خانگی به کشورهای خارجی باید با قوانین کشور مقصد هم آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال اگر قصد خرید تور فرانسه را داشته باشید باید قبل از حمل حیوان خانگی به این کشور بهتر است درباره قوانین ایرلاین‌ها و فرودگاه‌های فرانسه اطلاعاتی بدست آورید. به طور کلی می‌توان قوانین حمل حیوان خانگی به کشورهای خارجی را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • حمل حیوان خانگی در قطر به صورت همراه و غیرهمراه مجاز است. البته فقط ورود قرقی یا عقاب به کابین هواپیما مجاز بوده و ورود سگ و گربه غیرمجاز محسوب می‌شود.
  • اکثر ایرلاین‌های اروپایی فقط اجازه حمل به صورت غیرهمراه را صادر می‌کنند.
  • در ایرلاین لوفتهانزا و ترکیش اجازه حمل حیوانات خانگی به صورت همراه و غیرهمراه امکان‌پذیر است.
  • حداکثر حیواناتی که می‌توانید در یک قفس قرار دهید 3 حیوان هستند که نباید وزن آنها بیشتر از 2 کیلوگرم شود. همچنین حداکثر سن هر یک از آنها باید 12 هفته باشد.
  • حیوان مادر به همراه فرزندانش می‌توانند در یک قفس باشند به شرطی که بیشتر از 3 فرزند نداشته باشد. سن فرزندان حیوان باید بالای 6 ماه و وزن فرزندان و مادر همگی باید کمتر از 2 کیلوگرم باشد.

خرید بلیط هواپیما برای حیوانات؛ چگونه برای حیوانات خانگی بلیت هواپیما بخریم؟

همانطور که گفتیم در زمان خرید بلیط هواپیما باید برای پت خانگی نیز بلیت هواپیما تهیه کنید. اگر قصد خرید تور شفق قطبی یا تورهای خارجی دیگر را داشته باشید می‌توانید این موضوع را با آژانس گردشگری در میان بگذارید تا روند خرید بلیت هواپیما برای حیوانات توسط آژانس مربوطه پیگیری شود.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

با توجه به این که بسیاری از ایرلاین‌های خارجی برای صدور مجوز حمل حیوانات با هواپیما سخت‌گیر هستند توصیه می‌کنیم تمام مدارک مربوط به پت خانگی خود را به همراه داشته باشید. از جمله این مدارک می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شناسنامه حیوان خانگی
  • مدارک واکسیناسیون معتبر
  • برگه کرایه حمل پت
  • تکمیل فرم درخواست حمل موجود زنده
  • مدارک انگل تراپی
  • برگه پرداخت کرایه
  • تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه
  • گواهی معتبر بهداشتی بین المللی از دامپزشکی دولتی کشور مبدا (ویژه سفرهای خارجی)
  • برگه تست خون برای اندازه‌گیری آنتی بادی هاری

حمل کدام حیوانات با هواپیما مجاز است؟

آیا حمل پرنده با هواپیما مجاز است؟ حمل سگ با هواپیما و یا حمل گربه با هواپیما چطور؟ به طور کلی ایرلاین‌های مختلف قوانین متفاوتی دارند که قبل از خرید تور ترکیبی اروپا یا تورهای خارجی دیگر باید از آنها مطلع شوید. در این بخش قصد داریم قوانین کلی تمام ایرلاین‌ها درباره حمل هر نوع حیوان خانگی را بررسی کنیم:

  • حیوانات خانگی مانند گربه، خرگوش، پرنده، سگ و... (به ‌روش همراه یا کارگو)
  • حیوانات زینتی خاص مانند ماهی زینتی، کبوتر، طوطی، قناری و... (به‌ روش کارگو)
  • حیوانات دریایی مانند ماهی آکواریوم، خرچنگ، میگو و... (به‌ روش کارگو)
  • چهارپایان مانند اسب، شتر، گوسفند، گاو و… (به‌ روش کارگو)
  • جانورانی برای نگه‌داری در باغ‌وحش مانند فیل، خرس، شیر، پلنگ و… (به‌ روش کارگو)
  • حیوانات سیرک‌های بین‌المللی (به‌ روش کارگو)
  • حیوانات رو به انقراض (به‌ روش کارگو)
  • دوزیستان با خواص درمانی مانند زالوها (به‌ روش کارگو)
  • سگ‌های زنده یاب یا آموزش‌دیده پلیس (به‌ روش کارگو)

هزینه حمل حیوانات با هواپیما؛ قیمت بلیط هواپیمای حیوانات خانگی چقدر است؟

اگر قصد تجربه‌ی یک سفر خارجی به همراه پت خانگی‌تان را دارید علاوه بر محاسبه‌ی هزینه عوارض خروج از کشور، هزینه اخذ ویزا، خرید تور و... باید به دنبال محاسبه‌ی هزینه حمل حیوانات با هواپیما باشید.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما با توجه به نوع حیوان خانگی محاسبه می‌شود. در واقع پت‌های خانگی در زیرمجموعه بار همراه مسافران در پرواز قرار می‌گیرند. در ادامه محاسبه‌ی هزینه حمل هر یک از حیوانات خانگی را آموزش می‌دهیم:

  • هزینه حمل پرنده با هواپیما: وزن پرنده + وزن قفس در عدد 4 ضرب می‌شود. عدد بدست آمده در هزینه اضافه بار ضرب خواهد شد تا هزینه حمل پرنده با هواپیما بدست آید.
  • هزینه حمل سگ با هواپیما: مجموع وزن حیوان و قفس آن در عدد 2 ضرب شده و عدد بدست آمده در هزینه اضافه بار ضرب می‌شود.
  • هزینه حمل گربه با هواپیما: همانند محاسبه‌ی خرید بلیت هواپیما برای سگ است و باید مجموع وزن حیوان قفس را در عدد 2 ضرب کنید.

قفس مناسب برای حمل حیوانات با هواپیما چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که چندین بار در این مطلب ذکر کردیم برای حمل پت خانگی در پرواز باید قفس مناسبی داشته باشید. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های قفس مناسب حمل حیوانات خانگی در هواپیما آشنا شوید:

  • اندازه قفس به شکلی باشد که حیوان به راحتی در آن بایستد.
  • قفس حیوان دارای تهویه باشد.
  • قفس از قفل محکم و مطمئنی برخوردار باشد.
  • قفس‌ها باید دارای چرخ باشند تا حمل آنها در هواپیما به سادگی انجام شود.
  • اطلاعات کاملی از حیوان مانند نشانی و شماره تماس صاحب، مشخصات حیوان و از این دست موارد باید بر روی قفس ثبت شود.
  • برای حیوان‌های وحشی و خطرناک باید قلاده یا پوزه‌بند تهیه شود.

خرید تور خارجی با آژانس گردشگران سپهر تهران 724 و حمل حیوانات با هواپیما

در این مطلب نحوه خرید بلیط هواپیما و حمل حیوانات خانگی با هواپیما را بررسی کردیم. شما می‌توانید با خرید تور خارجی از آژانس گردشگران سپهر تهران 724، سفر خارجی به همراه پت خانگی خود را تجربه کنید. برای استعلام قیمت تورهای خارجی می‌توانید با شماره تلفن 91009292-021 تماس بگیرید.

مشاوره رایگان