02191009292

کنسل کردن بلیط چارتر | چگونه بلیط چارتر را کنسل کنیم؟

دانستنی های پرواز با هواپیما 28 مهر ، 1403 5 دقیقه

آیا بلیط چارتر کنسل میشود؟ آژانس‌های گردشگری و شرکت‌های توریستی معمولا تمام بلیط‌های یک هواپیما یا بخشی از آنها را خریداری می‌کنند و به مسافران متقاضی می‌فروشند. به این نوع بلیط‌ها چارتری گفته می‌شود و به شرکت مربوطه چارترکننده می‌گویند. بلیط چارتری هم مانند بلیط‌های سیستمی قابلیت استرداد و کنسل شدن را دارند، اما معمولا جریمه کنسلی بلیط چارتر هواپیما نسبت به سایر موارد بیشتر است. در این مطلب شرایط و قوانین کنسلی بلیط چارتر هواپیما را بررسی می‌کنیم.

بلیط چارتری چیست؟ انواع بلیط چارتر را بشناسید!

همانطور که پیش از این گفتیم شرکت‌های چارترکننده با خرید تمام یا بخشی از بلیط‌های یک پرواز، این پرواز را به اختیار خود درمی‌آورند. با توجه به اینکه شرکت‌های چارترکننده تمام اختیارات یک پرواز را به دست می‌گیرند می‌توانند قیمت‌های پایین‌تر از عرف را برای بلیط پرواز چارتر تعیین کنند. به همین دلیل هم افرادی که به دنبال تور اروپا ارزان هستند از این نوع بلیط استقبال می‌کنند. اما باید این موضوع را بپذیرید که احتمال کنسلی این نوع بلیط کمتر از بلیط‌های سیستمی ایرلاین‌ها است.

انواع بلیط چارتر؛ کدام نوع از بلیط چارتر را می‌توان کنسل کرد؟

بلیط چارتر به دو نوع فول چارتر و سیت چارتر دسته بندی می‌شود که در نوع اول تمام بلیط‌های پرواز در اختیار شرکت چارتر کننده است و در نوع دوم بخشی از صندلی‌ها برای شرکت مربوطه است. کنسل کردن بلیط چارتر به نوع آن بستگی ندارد و فقط باید با قوانین هر آژانس هواپیمایی جهت کنسلی بلیط آشنایی پیدا کنید.

فرض کنید تور هلند را خریداری کرده‌اید و هزینه‌های مربوط به پرواز و هتل از شما دریافت شده است، در این زمان دیگر تفاوتی ندارد که شرکت چارتر کننده چه میزان از صندلی‌های هواپیما را رزرو کرده است.

چگونه بلیط چارتر را کنسل کنیم؟ با نحوه لغو بلیط چارتر آشنا شوید!

با توجه به اینکه شرکت چارتر کننده تمام بلیط‌ها را خریداری کرده و هزینه‌ی آن را پرداخت کرده است، می‌توان گفت که در اکثر مواقع امکان بازگشت وجه و استرداد بلیط چارتری وجود ندارد. حتی اگر شرکتی این موضوع را بپذیرد و امکان استرداد بلیط چارتر را فراهم کند، قطعا مقدار جریمه برای استرداد بلیط بالاتر از بلیط‌های سیستمی است.

فرض کنید یک شرکت گردشگری برای تور آفریقای جنوبی چند صندلی از یک پرواز را چارتر کرده و به فروش می‌رساند، قطعا با کنسل کردن یک صندلی ضرر هنگفتی به آن شرکت وارد می‌شود و به همین دلیل هم با جریمه‌ی بیشتری شرایط استرداد را می‌پذیرد.

هر چند با توجه به مواردی که گفته شد شاید شانس بسیاری پایینی برای لغو بلیط چارتر هواپیما وجود داشته باشد، اما می‌توانید با طی کردن مراحل زیر شانس خود را امتحان کنید:

  • به شرکت‌ هواپیمایی مراجعه کنید و دلیل اصلی برای استرداد بلیط را توضیح دهید.
  • با شرایط کنسل کردن بلیط چارتر در هر شرکت هواپیمایی آشنایی پیدا کنید و سپس اقدام به خرید کنید.
  • هر چقدر فاصله‌ی درخواست شما برای استرداد بلیط تا زمان پرواز بیشتر باشد، احتمال قبولی درخواست شما از طرف شرکت چارتر کننده بیشتر خواهد بود.
  • اگر به کنسلی پرواز چارتر اصرار دارید باید پرداخت هر مقدار جریمه‌ای را بپذیرید.
  • در اکثر سایت‌های بلیط فروشی و اپلیکیشن‌ها می‌تواند درخواست کنسلی بلیط چارتر هواپیما را به صورت آنلاین ثبت کنید و منتظر پاسخ بمانید.
  • در صورتی که درخواست استرداد بلیط پذیرفته شود باید صبر کنید تا پس از چند روز کاری مبلغ شما عودت داده شود.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما چارتر؛ لغو پرواز چارتر چه شرایطی دارد؟

شرایط کنسلی بلیط چارتر را شرکت چارترکننده تعیین می‌کند و تفاوتی ندارد که تور هنگ کنگ ۱۴۰۳ را خریده باشید یا تورهای داخلی. ایرلاین‌ها معمولا با توجه به زمان باقی مانده تا پرواز میزان جریمه را مشخص کرده و با دریافت آن استرداد بلیط هواپیما را انجام می‌دهند. اما شرکت‌های چارترکننده این اختیار را دارند که به هیچ عنوان کنسلی بلیط چارتر را نپذیرند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در شرایط کنسلی بلیط هواپیما چارتری تاثیرگذار باشد، ویزای مورد نیاز برای مقصد است. اگر تور سوچی در روسیه را خریده باشید که نیازی به دریافت ویزا نداشته است، نسبت به تورهای اروپایی که ویزای شینگن می‌خواهند زحمت کمتری برای آژانس مسافرتی ایجاد کرده است و به همین دلیل ممکن است شرایط استرداد بلیط چارتر هم در این موضوع متفاوت باشد.

به طور کلی باید پذیرفت که شرایط و قوانین کنسلی بلیط چارتر در هر شرکت متفاوت است. حتی اگر معتبرترین پاسپورت جهان را در اختیار داشته باشید باز هم تفاوتی ندارد و باید تابع قوانین شرکت چارترکننده باشید. توصیه می‌کنیم این موارد را پیش از سفر بپرسید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

قوانین کنسلی بلیط چارتر؛ با قوانین کنسل کردن پرواز چارتر آشنا شوید!

پروازهای چارتر قوانین ثابتی برای استرداد ندارند و در واقع این قوانین توسط شرکت‌های چارترکننده تعیین می‌شوند. اما به طور کلی برخی از قوانین در میان تمام شرکت‌ها ثابت است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زمان خرید آنلاین بلیط چارتری تمام قوانین مربوط به آن را مطالعه کنید. در صورتی که قوانین شرکت امکان استرداد بلیط را از شما سلب کرده باشد و شما این موضوع را پذیرفته باشید، هیچ حقی برای اعتراض به عدم استرداد بلیط نخواهید داشت.
  • مسافران طبق قوانین هر شرکت باید حداقل قبل از 72 ساعت باقی‌مانده تا زمان پرواز درخواست خود برای استرداد بلیط را ثبت کنند. هر چقدر زودتر برای استرداد بلیط درخواست دهید، امکان بازگشت وجه هم بیشتر است.
  • مقدار جریمه‌ی در نظر گرفته شده برای استرداد بلیط از هزینه‌ی پرداختی شما کسر خواهد شد و باقی‌مانده‌ی هزینه بازگردانده می‌شود.
  • بازگرداندن وجه حداقل 7 روز کاری زمان نیاز دارد که این موضوع ممکن است با توجه به قوانین شرکت چارتر کننده متفاوت باشد.

بهترین زمان برای استرداد بلیط هواپیما چارتر

اگر در زمان مناسبی برای استرداد بلیط هواپیما اقدام کنید، احتمال عودت وجه هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است با بهترین زمان کنسلی بلیط چارتر آشنایی پیدا کنید. به عنوان مثال اگر فقط چند ساعت یا فقط یک روز پس از خرید بلیط اقدام به استرداد کنید احتمال زیادی برای پذیرفته شدن درخواستتان از طرف شرکت چارتر کننده وجود دارد.

آیا مقصد سفر در استرداد بلیط پرواز چارتر تاثیر دارد؟

فرض کنید به دنبال پاسخ این سوال هستید که جشن هالووین کی است تا بتوانید بهترین مقصد را برای خرید تور انتخاب کنید. اما پس از خرید تور با توجه به مشکلات ایجاد شده امکان سفر را ندارید و مجبور به لغو پرواز چارتر هستید. در این صورت اگر مقصد شما یکی از کشورهای اروپایی باشد که به ویزای شینگن نیاز دارند، احتمالا استرداد بلیط کار بسیاری سختی خواهد بود. اما استرداد بلیط تورهای نزدیک و ارزان قیمت که به ویزا هم نیازی ندارند با احتمال بیشتری امکان‌پذیر است.

تجربه‌ی سفر خارجی با آژانس گردشگران سپهر تهران 724 با ارائه‌ی بهترین خدمات

در این مطلب نحوه کنسلی بلیط چارتر هواپیما را بررسی کردیم. شما برای خرید تور و پرواز چارتر باید دقت زیادی داشته باشید و قوانین مربوط به هر شرکت را مطالعه کنید. آژانس گردشگران سپهر تهران 724 با ارائه‌ی بهترین خدمات و برگزاری تورهای خارجی در خدمت شماست تا سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

مشاوره رایگان