02191009292

نکات مهم مسافرت هوایی در بارداری، آیا سفر با هواپیما در طول بارداری خطر دارد؟

دانستنی های پرواز با هواپیما 24 مهر ، 1403 5 دقیقه

آیا سفر با هواپیما در طول بارداری خطر دارد؟ سفر با هواپیما برخلاف تصورات امن‌ترین نوع سفر محسوب می‌شود و تا به حال طبق آمار نسبت به سفر زمینی کمترین خطر را برای مسافران داشته است. با این وجود مادران باردار باید در سفر هوایی به نکات مختلفی توجه داشته باشند تا خطری آنها و فرزندشان را تهدید نکند. در این مطلب می‌توانید نکات مهم مسافرت هوایی در بارداری را مطالعه کنید و با دستورالعمل‌های مراقبتی پروازی بیشتر آشنا شوید.

سفر با هواپیما در دوران بارداری؛ آیا مادران باردار اجازه سفر هوایی را دارند؟

این سوال را می‌توان از دو جنبه‌ی پزشکی و قانونی بررسی کرد. از نظر پزشکی معمولا منعی برای ماه‌های اولیه‌ی بارداری وجود ندارد و اگر مادران دارای بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، لکه بینی، سقط جنین در گذشته و یا زایمان زودرس نیستند؛ می‌توانند سفر هوایی را در دوران حاملگی تجربه کنند. به طور کلی از نظر پزشکان هفته 14 تا 28 بارداری بی‌خطرترین بازه زمانی برای سفر هوایی خانم‌های باردار محسوب می‌شود و حتی می‌توانند تور اروپا که مسافت نسبتا زیادی را باید طی کنند هم تجربه نمایند.

اما از نظر قانونی شرایط متفاوت است و با توجه به مدت زمان بارداری خانم‌ها اجازه‌ی پرواز برای آنها صادر می‌شود. همچنین مدت زمان پرواز تاثیر زیادی در این مجوز دارد. در ادامه می‌توانید قوانین مربوط به سفر هوایی در دوران حاملگی را مشاهده کنید:

  • سفر هوایی از ماه‌های اول تا ماه 32 حاملگی برای پروازهای کمتر از 2 ساعت منعی ندارد.
  • سفر هوایی بیشتر از 2 ساعت از ابتدای بارداری تا هفته 28 بارداری منعی ندارد.

توجه داشته باشید که این قوانین در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است و برخی از ایرلاین‌ها بدون مجوز پزشک هم اجازه سفر به مادران را می‌دهند. اما برخی از ایرلاین‌ها مانند Air India برای هفته‌های 32 تا 35 حاملگی ارائه‌ی مجوز پزشکی را الزامی دانسته‌اند. توصیه‌ی موکد اکثر پزشکان هم عدم پرواز در هفته‌های بعد از 37 حاملگی برای مادران باردار است.

قوانین ایرلاین‌ها برای پرواز در دوران بارداری؛ تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد؟

همانطور که پیش از این گفتیم هر ایرلاین قوانین متفاوتی را برای پرواز خانم‌های باردار در نظر گرفته است. همچنین قوانین ایرلاین‌های داخلی و خارجی متفاوت است که به همین دلیل با توجه به مدت زمان پرواز، کشور مبدا و مقصد باید با این قوانین آشنایی پیدا کنید. در ادامه به بررسی قوانین هر یک از ایرلاین‌ها می‌پردازیم.

هواپیمایی امارات (Emirates) 

ایرلاین امارات که برای تور ترکیبی تایلند گزینه‌ی مناسبی است، برای پرواز خانم‌های باردار طبق مدت زمان بارداری و تعداد فرزند قوانین را وضع کرده است. خانم‌های بارداری که فقط یک فرزند حامله هستند تا 35 هفتگی و خانم‌هایی که دوقلو باردار هستند تا 31 هفتگی اجازه پرواز دارند. البته این اجازه منوط به ارائه‌ی مدرک و گواهی پزشکی است و فقط در صورتی که قبل از هفته 28 قصد پرواز داشته باشید نیازی به مدرک پزشکی ندارید.

آسیانا ایرلاینز (Asiana Airlines)

ایرلاین آسیانا که مربوط به کشور کره جنوبی است مانند دیگر ایرلاین‌ها طبق بازه‌ی زمانی بارداری مجوز پرواز را صادر می‌کند. مادرانی که تک فرزند باردار هستند تا هفته 36 و مادرانی که چندقلو باردار هستند تا هفته 33 با ارائه مدرک پزشکی اجازه پرواز دارند. فقط پرواز قبل از هفته 32 بارداری نیاز به مجوز نخواهد داشت.

ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines)

ترکیش ایرلاینز برای مادران باردار قبل از هفته 28 بارداری محدودیتی در نظر نگرفته است و مادران می‌توانند با ارائه مدارک معتبر پزشکی سفر هوایی را تجربه کنند. همچنین مادران بارداری که فقط یک فرزند دارند می‌توانند نهایتا تا هفته 36 بارداری پرواز را تجربه کنند.

ایرلاین کانتاس (Qantas)

ایرلاین استرالیایی کانتاس قوانین خود را بر اساس مدت زمان پرواز تنظیم کرده است. این قوانین به شرح زیر هستند:

  • خانم‌های باردار تا ۴۰ هفتگی اجازه پرواز کمتر از ۴ ساعت را دارند.
  • خانم‌های باردار تا ۲۵ هفتگی اجازه پرواز بیشتر از ۴ ساعت را نیز دارند.
  • خانم‌های باردار تا قبل از ۲۸ هفتگی به ارائه مدارک پزشکی نیاز ندارند.

بریتیش ایرویز (British Airways)  

ایرلاین بریتیش ایرویز با توجه به تعداد فرزندان محدودیت‌هایی را برای خانم‌های باردار در نظر گرفته است. بانوانی که یک فرزند را حامله هستند تا ۳۶ هفتگی و بانوانی که ۲قلو یا چند قلو باردار هستند تا هفته ۳۲ بارداری اجازه پرواز دارند. هر دو گروه برای پرواز از هفته ۲۸ به بعد باید مدارک پزشکی خود را در اختیار ایرلاین قرار دهند.

قوانین ایر فرانس برای پرواز در زمان بارداری (Air France)

ایرفرانس از ایرلاین‌های معتبر فرانسوی است که هیچ محدودیتی برای پرواز خانم‌های حامله در نظر نگرفته است. حتی در دوران بارداری می‌توانید بدون ارائه هیچگونه مدرک پزشکی با این ایرلاین سفر کنید. بنابراین با خرید تور فرانسه و استفاده از ایرلاین ایرفرانس در طول این سفرها می‌توانید بدون هیچ نگرانی از بابت سخت‌گیری ایرلاین‌ها با هواپیما پرواز داشته باشید.

سنگاپور ایرلاینز (Singapore Airlines)

مادران بارداری که یک فرزند دارند تا هفته ۳۵ بارداری با ارائه مجوز پزشکی اجازه حضور در پروازهای سنگاپور ایرلاینز را دارند. اما مادرانی که دو یا چندقلو دارند فقط تا قبل از هفته ۳۲ بارداری می‌توانند پرواز را تجربه کنند. همچنین سنگاپور ایرلاینز برای مادران باردار قبل از ۲۹ هفتگی ارائه مدرک را الزامی نمی‌داند.

ایرلاین‌های داخلی

تقریبا تمام ایرلاین‌های داخلی از جمله کیش ایر، ایران ایرتور، آسمان، ماهان، هما، تابان، معراج، قشم و... که برخی از آنها برای تور شفق قطبی هم مناسب هستند، قوانین مشابهی را برای پرواز مادران باردار در نظر گرفته‌اند. تمام این ایرلاین‌های اجازه حضور مادران باردار پس از هفته ۳۵ بارداری را صادر نمی‌کنند. اما قبل از ۳۵ هفتگی با ارائه‌ی مدرک پزشکی مجوز حضور در هواپیما را خواهید داشت.

نکته مهم دیگری که برخی از ایرلاین‌ها روی آن حساسیت دارند، اعتبار گواهی پزشکی است. برخی از ایرلاین‌ها اعتبار 48 ساعته و برخی دیگر اعتبار 72 ساعته را برای گواهی پزشکی در نظر گرفته‌اند.

بهترین زمان سفر با هواپیما در دوران بارداری؛ سفر با هواپیما در هفته چندم بارداری خطرناکه؟

تا به اینجای مطلب با قوانین و شرایط ایرلاین‌های مختلف برای پرواز در زمان بارداری آشنا شدید. اما از نظر پزشکان بهترین زمان سفر با هواپیما در بارداری چه زمانی است؟ به طور کلی سفرهای طولانی مانند تور ترکیبی اروپا که شاید مجبور شوید مدت زیادی را در هواپیما بمانید توصیه نمی‌شود، اما اگر در بهترین زمان برای پرواز در دوران بارداری اقدام کنید پزشکان اجازه سفرهای طولانی تر را نیز صادر می‌کنند. در لیست زیر می‌توانید شرایط بارداری در هفته‌های مختلف را مشاهده کنید:

  • مسافرت در سه ماه اول بارداری از نظر قانونی منعی ندارد اما از نظر پزشکان بهتر است که انجام نشود.
  • مسافرت در ماه چهارم بارداری منعی نداشته و بهترین زمان برای پرواز محسوب می‌شود.
  • مسافرت در ماه پنجم بارداری نیز مانند ماه چهارم بلامانع بوده و زمان مناسبی برای سفر هوایی محسوب می‌شود.
  • مسافرت در ماه ششم بارداری هم بلامانع است و اکثر ایرلاین‌ها اجازه پرواز بدون مدرک پزشکی را در این ماه صادر می‌کنند. اما بهتر است معاینات لازم پزشکی را قبل از سفر انجام دهید.
  • سفر در ماه هفتم بارداری از نظر بیشتر ایرلاین‌ها نیاز به مدرک پزشکی داشته و باید با توجه به نظر پزشک سفرتان را انجام دهید.
  • مسافرت با هواپیما در ماه هشتم بارداری نیز از خطرناک‌ترین بازه‌های زمانی برای پرواز خانم‌های باردار به شمار می‌رود و اکثر پزشکان عدم مسافرت در این دوران را توصیه کرده‌اند.

راهنمای سفر با هواپیما در دوران بارداری؛ مادران باردار برای سفر هوایی چه نکاتی را رعایت کنند؟

قبل از پرواز باید با قوانین مختلفی مانند عوارض خروج از کشور، نحوه دریافت ویزا و قوانین فرودگاه‌ها آشنا شوید. حالا که با قوانین و بازه‌های زمانی مناسب برای سفر هوایی در دوران بارداری آشنا شدید بهتر است نکات مهم مسافرت هوایی در بارداری را ذکر کنیم تا با رعایت آنها بدون هیچ دغدغه‌ای پرواز را تجربه کنید.

حتما در طول سفر یک همراه داشته باشید!

در طول سفرهای هوایی استرس ناشی از پرواز به قدری است که برای هر شخصی خطراتی را به همراه دارد. حال تصور کنید خانمی که باردار بوده بدون هیچ همراهی قصد سفر هوایی داشته باشد، قطعا این مشکلات و اضطراب‌ها افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در طول سفر هوایی حتما یک همراه داشته باشید.

لوازم ضروری را به همراه داشته باشید!

مادران باردار در طول سفر هوایی به وسایل و مدارک مختلف مانند داروها، خوراکی‌های تقویتی، آخرین نسخه پزشک، بالش کوچک، لباس بارداری و یک ساک دستی کوچک نیاز دارند. با توجه به شرایطی که دارید این وسایل را در کابین هواپیما به همراه داشته باشید و آنها را در قسمت بار قرار ندهید.

صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید!

با توجه به اینکه خانم‌های باردار در شرایط مختلف به بلند شدن، قدم زدن و دسترسی به سرویس بهداشتی نیاز دارند بهتر است که صندلی‌های کنار راهرو را برای نشستن انتخاب کنند. به این شکل مزاحمتی برای شما و دیگران وجود ندارد و به راحتی رفت و آمد خواهید داشت.

در طول پرواز قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید!

نشستن طولانی برای مادران باردار مضر است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم حرکات کششی و قدم زدن در طول پرواز را فراموش نکنید. همچنین سعی کنید از قرار دادن پاها بر روی هم خودداری کنید.

دریچه‌ی هوای روی صندلی را تنظیم کنید!

سیستم تهیه و دریچه‌های هوای قسمتی که نشسته‌اید را طوری تنظیم کنید که از سرماخوردگی و یا انتقال هر گونه بیماری به شما جلوگیری شود. همچنین می‌توانید صندلی و دیگر موارد را با توجه به راحتی خودتان تنظیم کنید.

مصرف آب را بالا ببرید!

با توجه به توصیه‌ی پزشکان بهتر است در طول پرواز مصرف آب را بالاتر ببرید. کابین هواپیما رطوبت پایینی داشته و به همین دلیل شما احساس تهوع، خستگی، گرفتگی عضلات و یبوست را تجربه خواهید کرد. با این اوصاف می‌توانید با نوشیدن آب زیادتر جلوی این مشکلات را بگیرید.

خوراکی و تنقلات به همراه داشته باشید!

مورد دیگری که می‌تواند برای پرواز مادران باردار ضروری باشد، به همراه داشتن تنقلات، میوه‌های خشک و خوراکی‌های با کالری بالاست. به خصوص اگر پرواز نسبتا طولانی را در پیش دارید بهتر است خوراکی‌هایی مانند انگور، آلو، پرتقال، میوه‌های خشک و آجیل را به همراه داشته باشید.

کمربند ایمنی را زیر شکم ببندید!

توجه داشته باشید که بستن کمربند ایمنی هواپیما تحت هر شرایطی ضروری است و با توجه به شرایطی که دارید بهتر است این کمربند را زیر شکم ببندید تا تکان‌های هواپیما باعث رنجش شما نشود.

وضعیت خود را به مهماندران گزارش داده و آرامش خود را حفظ کنید!

قطعا با توجه به بلیت هواپیما و احتمالا شمایل ظاهری شما اکثر مهمانداران از بارداری شما مطلع هستند، اما باز هم توصیه می‌کنیم که در شرایط مختلف آنها را مطلع سازید. به طور کلی هرگونه استرس از زمان اقدام به سفر تا برگشت به کشورتان برای مادر باردار مضر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از زمانی که برای تمدید پاسپورت، اخذ ویزا، خرید تور و یا رزرو هتل اقدام می‌کنید تا زمانی که به مقصد می‌رسید و قصد برگشت دارید از هر گونه اضطراب دوری کنید.

لوازم بهداشتی به همراه داشته و نکات بهداشتی را رعایت کنید!

رعایت بهداشت در هواپیما از دیگر نکاتی است که خانم‌های باردار باید به آن توجه داشته باشند. واکسن‌های مورد نیاز در دوران بارداری را قبل از سفر تزریق کنید. همچنین در طول سفر سعی کنید تماس زیادی با سطوح مختلف در هواپیما نداشته باشید.

عبور از گیت فرودگاه در بارداری؛ رد شدن از گیت فرودگاه برای مادران باردار ضرر داره؟

یکی دیگر از دغدغه‌هایی که مادران باردار برای تجربه‌ی پرواز با هواپیما دارند، عبور از گیت فرودگاه در دوران بارداری است. قبل از سفر شما باید از میان دستگاه‌های ردیاب و بازتاب امواج فرودگاه عبور کنید. این دستگاه‌ها از میدان مغناطیسی، دزهای جزئی پرتوهای ایکس و موج‌های رادیویی بسیار کم انرژی استفاده می‌کنند. با توجه به کم بودن این میزان انرژی می‌توان گفت که هیچ خطری شما و فرزندتان را تهدید نمی‌کند.

تجربه‌ سفر در دوران بارداری با خرید تورهای خارجی از گردشگران سپهر تهران 724

با رعایت نکات مهم مسافرت هوایی در بارداری می‌توانید حتی پروازهای طولانی و تورهای خارجی را نیز تجربه کنید. در این مطلب به بررسی قوانین و شرایط مختلف برای پرواز در زمان حاملگی پرداختیم تا بتوانید در دوران بارداری هم یک سفر خاطره انگیز را تجربه کنید. آژانس گردشگران با 25 سال سابقه در خدمت شماست تا تجربه‌ی سفر خارجی را با بهترین تورها فراهم کند.

مشاوره رایگان