02191009292

استرداد بلیط هواپیما | راهنمای جامع استرداد بلیط هواپیما به همراه شرایط و قوانین

دانستنی های پرواز با هواپیما 24 مهر ، 1403 5 دقیقه

کنسل کردن بلیط هواپیما چه شرایطی دارد؟ اگر به هر دلیل از سفر هوایی منصرف شدید و یا به موقع به پرواز نرسیدید می‌توانید برای استرداد بلیط هواپیما اقدام کنید. البته لغو بلیط هواپیمای خارجی با هواپیمای داخلی کمی متفاوت است و ایرلاین‌ها قوانین مختلفی دارند. به طور کلی تمام شرکت‌های هواپیمایی با توجه به زمان استرداد، نوع بلیط هواپیما و کلاس پروازی برای استرداد بلیط قوانینی را وضع کرده‌اند. در این مطلب می‌توانید راهنمای جامع استرداد بلیط هواپیما را به همراه شرایط و قوانین آن مطالعه کنید.

شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما؛ برای کنسل کردن یا عدم کنسلی هواپیما باید به چه شرایطی توجه کنیم؟

با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشور شرایط کنسل کردن بلیط هواپیمای خارجی و داخلی را اعلام می‌کند، تمام ایرلاین‌ها موظف به رعایت قوانین اعلام شده از طرف این سازمان هستند. در ادامه می‌توانید با نکات مهمی که شاید از کنسل شدن بلیط هواپیما جلوگیری کند و یا در استرداد بلیط هواپیما خارجی به شما کمک کند آشنا شوید.

مسئولیت تاخیر در پرواز

مسئولیت هر میزان از تاخیر در پرواز و یا کنسل شدن آن بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی است. اما اگر این لغو پرواز به خاطر مشکلات مسافر یا مسافران باشد سیاست‌های جداگانه‌ای از سوی هر شرکت هواپیمایی اتخاذ می‌شود.

زمان حضور مسافران در فرودگاه

با توجه به شرایط و قوانین شرکت‌های هواپیمایی معمولا به مسافران توصیه می‌شود 3 ساعت قبل از پرواز با مدارک کامل در فرودگاه حضور داشته باشند. اگر 2 پرواز پشت سرهم را رزرو کرده‌اید باید به این نکته توجه داشته باشید که فاصله‌ی میان این دو پرواز هم حداقل 3 ساعت باشد تا با خیال راحت به پرواز بعدی برسید. به عنوان مثال اگر برای خرید تور اروپا لوکس اقدام کرده‌اید و قصد سفر به کشوری مانند ایسلند را دارید، بهتر است به بازه‌ی زمانی میان دو پرواز دقت کنید.

شرایط کنسلی بلیط با توجه به نوع پرواز

نوع بلیط در شرایط کنسلی و استرداد آن تاثیر زیادی دارد. توجه داشته باشید که شرایط استرداد بلیط سیستمی با غیرسیستمی متفاوت است و نرخ جریمه‌ی آنها نیز تفاوت دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از امضای قرارداد و خرید بلیط به این موضوع توجه کنید.

کنسلی بلیط اضافی هواپیما؛ بلیط اشتباه خریدیم چطور کنسل کنیم؟

فرض کنید در زمان خرید تور هند ۱۴۰۳ به جای یک بلیط، 2 بلیط خریده‌اید. در این صورت که به اصطلاح دابلیکیت نامیده می‌شود مسافر باید خسارت مربوط به رزرو مجدد بلیط را بر عهده بگیرد. تحت این شرایط مسافر باید برای استرداد بلیط اضافی اقدام کرده و خسارتی که از طرف ایرلاین طبق قوانین تعیین می‌شود دریافت نماید.

چک کردن اطلاعات بلیط هواپیما برای جلوگیری از کنسلی

فرض کنید برای ویزای انگلستان درخواست داده‌اید و پس از چند روز بالاخره آن را دریافت می‌کنید. اما زمانی که به فرودگاه مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید تاریخ بلیط را اشتباه انتخاب کرده‌اید و پرواز را از دست می‌دهید. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیمای خارجی به تاریخ انتخاب بلیط و تاریخ ویزا دقت داشته باشید.

نحوه درخواست لغو بلیط هواپیما

درخواست کنسلی و استرداد بلیط هواپیما فقط از سمت مسافران امکان‌پذیر است. مسافران باید با توجه به قوانین هر ایرلاین برای کنسل کردن بلیط هواپیما درخواست دهند و مبلغ هر جریمه را بر اساس همان شرکت هواپیمایی دریافت کنند. 

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی ایران ایر

ایران ایر به عنوان شرکت هواپیمایی ایرانی که برای سفرهای بین المللی و خارجی کاربرد دارد، امکان استرداد بلیط هواپیما را در اختیار مسافران خود قرار داده است. پروازهای این شرکت معمولا برای سفر به پاکستان، آذربایجان، دبی، کویت، قطر و هندوستان کاربرد دارد. هر چند نمی‌توانید با ایران ایر تور تایلند را تجربه کنید، اما ایران ایر به اتریش، آلمان، لندن و ایتالیا هم پرواز دارد. شرایط کنسلی بلیط هواپیمایی ایران ایر را می‌توان در لیست زیر خلاصه کرد:

  • امکان استرداد بلیط‌ پروازهای خارجی در شعبه‌ای که بلیط خریداری شده وجود دارد.
  • در صورت عدم استرداد بلیط می‌توانید با شماره تلفن 02146627324 تماس بگیرید.
  • مسافران برای ثبت درخواست کنسلی می‌توانند با کارت شناسایی معتبر و ارائه‌ی شماره‌ی بلیط الکترونیکی اقدام کنند.
  • در صورتی که فرد دیگری قصد ثبت درخواست کنسلی از طرف شما را داشته باشد به وکالت نامه معتبر نیاز دارد.
  • جریمه کنسلی بلیط هواپیمای ایران ایر هم به عواملی مانند نوع بلیط، کلاس پروازی و زمان کنسل کردن بلیط بستگی دارد.

مراحل استرداد بلیط هواپیمای خارجی؛ چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

برای استرداد بلیط هواپیما می‌توانید از آژانس‌های مسافرتی و یا سایت‌های بلیط فروشی اقدام کنید. در واقع برای استرداد هر نوع بلیط باید از جایی که آن را خریده‌اید اقدام کنید. اگر بلیط خود را از آژانس هواپیمایی خریده‌اید کافیست با مدارک لازم به آژانس مراجعه کنید. اما اگر از سایت‌های بلیط فروشی اقدام کرده‌اید می‌توانید مراحل استرداد را در ادامه مطالعه نمایید:

ورود به سایت فروش بلیط هواپیما

ابتدا باید وارد سایتی که از آن بلیط را خریده‌اید شوید. معمولا پس از خرید بلیط هواپیما از طریق پیامک برای شما پیامی ارسال می‌شود، بنابراین اگر نام سایت را فراموش کرده‌اید نگران نباشید و از این طریق وارد وبسایت مربوطه شوید.

تکمیل اطلاعات

پس از ورود به پنل کاربری سایت فروش بلیط می‌توانید بلیط‌های خریداری شده خود را مشاهده کنید که در کنار آنها گزینه‌ی کنسل کردن پرواز یا استرداد بلیط قرار گرفته است. اطلاعات خود را به طور کامل تکمیل کنید و درخواست استرداد را ثبت نمایید.

دریافت هزینه بلیط

همانطور که پیش از این هم گفتیم قوانین محاسبه‌ی جریمه در هر ایرلاین با ایرلاین‌های دیگر متفاوت است. معمولا استرداد هزینه‌ی بلیط هواپیمای خارجی از 1 الی 2 ماه زمان میبرد، اما برخی از ایرلاین‌ها هزینه‌ای را عودت نمی‌دهند و فقط امکان خرید بلیط جایگزین را برای شما فراهم می‌کنند.

اگر برای خرید تور روسیه یا دیگر کشورهایی که به ویزای توریستی نیاز دارند اقدام کرده‌اید و قصد کنسلی بلیط را دارید، بهتر است قبل از هر چیز سفارت آن کشور را در جریان قرار دهید. در غیر اینصورت برای سفرهای بعدی احتمالا با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

قوانین کنسلی بلیط هواپیمای خارجی؛ استرداد بلیط هواپیمای خارجی شامل چند درصد جریمه می شود؟

تا اینجای مطلب بارها گفتیم که قوانین هر یک از ایرلاین‌ها برای استرداد بلیط متفاوت است. برخی از آنها در اعمال جریمه‌ها بسیار سخت‌گیر هستند و به همین دلیل باید با قوانین آنها آشنایی پیدا کنید. به طور کلی برای پروازهای خارجی توصیه می‌شود حداقل 24 تا 48 ساعت پیش از پرواز برای ثبت درخواست کنسلی اقدام کنید. در ادامه قوانین مربوط به هر یک از ایرلاین‌های خارجی و ایرانی را بررسی می‌کنیم.

قوانین کنسلی ترکیش ایرلاین

برای کنسل کردن و استرداد بلیط هواپیمایی ترکیش باید با توجه به قوانینی که در لیست زیر مشاهده می‌کنید به سایت Turkishairlines مراجعه نمایید.

  • تنها در صورتی که پس از خرید بلیط اقدام به کنسلی کنید و یا هنوز 60 روز به زمان پرواز باقی مانده‌ باشد از پرداخت جریمه معاف می‌شوید.
  • اگر از 15 تا 59 روز به زمان پرواز باقی مانده است و قصد کنسلی بلیط را دارید باید حدود 40 دلار جریمه بپردازید.
  • شما فقط امکان کنسلی تا 2 روز قبل از پرواز تا ساعت 12 ظهر را دارید و پس از آن دیگر این امکان برای شما فراهم نیست.

کنسلی بلیط در فلای دبی

فلای دبی یکی دیگر از ایرلاین‌های کشور امارات است که می‌توانید در لیست زیر قوانین مربوط به آن را مشاهده کنید:

  • فقط تا قبل از 24 ساعت مانده به پرواز امکان استرداد بلیط هواپیما را دارید.
  • با تغییر تاریخ بلیط تا قبل از 24 ساعت مانده به پرواز توسط مسافران، برای هر سگمنت 50 دلار جریمه کنسلی دریافت می‌شود.
  • برای کنسل کردن بلیط هواپیمای فلای دبی 24 ساعت مانده به پرواز، 120 دلار برای هر سگمنت جریمه می‌شوید.

کنسلی بلیط در ایرلاین امارات

فرض کنید قصد حضور در جشن دیوالی ۲۰۲۴ در هند را دارید و بلیط خود را از ایرلاین امارات تهیه کرده‌اید. اما در نهایت به دلایل مختلف مجبور به کنسل کردن این پرواز می‌شوید. اگر از قوانین کنسلی بلیط در ایرلاین امارات اطلاع کافی نداشته باشید ممکن است هزینه‌ی زیادی را به عنوان جریمه بپردازید. به همین در لیست زیر بخشی از قوانین کنسلی بلیط ایرلاین امارات را مشاهده می‌کنید:

  • تغییر هزینه‌ی تعویض یا کنسلی بلیط با توجه به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. با تغییر بلیط در پنل کاربری می‌توانید تغییر هزینه، اعمال جریمه و یا مالیات را مشاهده کنید.
  • اگر قصد اضافه کردن سفر جدید یا تغییر بلیط را داشته باشید و هزینه‌ی سفر جدید بیشتر باشد باید هزینه‌ی اضافی را آنلاین بپردازید.

قوانین کنسلی بلیط لوفت هانزا

لوفت هانزا یکی دیگر از ایرلاین‌های معتبر در دنیاست که برای استرداد بلیط هواپیما باید از شرایط و قوانین مربوط به آن مطلع باشید. در ادامه قوانین کنسلی لوفت هانزا را مشاهده می‌کنید:

  • امکان کنسلی بلیط لوفت هانزا تا 24 ساعت قبل از پرواز امکان‌پذیر است. اما بازپرداخت هزینه‌ی بلیط به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  • در صورتی که بلیط شما استفاده نشده باشد تمام هزینه‌ها شامل مالیات و کرایه بازگردانده می‌شود، اما در صورت استفاده با توجه به میزان مالیات و استفاده‌ای که از بلیط‌ها داشته‌اید هزینه‌ها بازگردانده می‌شوند.

قوانین کنسلی بلیط هواپیمای ایرانی؛ کنسلی بلیط هواپیما چند درصد است؟

همانطور که گفتیم قوانین ایرلاین‌های ایرانی و خارجی برای استرداد بلیط متفاوت است. ایرلاین‌های داخلی نهایتا تا 72 ساعت پس از پرواز هزینه‌ی بلیط را با کسر جریمه‌ی مشخص شده به حساب شما واریز می‌کنند. در ادامه قوانین هر یک از ایرلاین‌های ایرانی را برای کنسلی پرواز بیان می‌کنیم.

قوانین کنسلی بلیط در ایران ایر

ایران ایر قوانین و شرایط متفاوتی برای کنسلی یا استرداد بلیط هواپیما در نظر گرفته است. در لیست زیر قوانین این شرکت هواپیمایی ایرانی را مشاهده می‌کنید:

  • 30 درصد جریمه برای کنسل کردن پرواز تا ساعت 12 ظهر 3 روز قبل از پرواز
  • 60 درصد جریمه برای کنسل کردن پرواز از 3 ساعت تا 30 دقیقه مانده به پرواز

قوانین کنسلی بلیط هواپیما سپهران

هواپیمایی سپهران قوانین متفاوتی نسبت به ایران ایر و ماهان وضع کرده است که در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • 30 درصد جریمه برای استرداد بلیط تا 48 ساعت قبل از پرواز
  • 50 درصد جریمه برای استرداد بلیط از 12 تا 24 ساعت قبل از پرواز
  • 75 درصد جریمه برای کنسلی پرواز تا 12 ساعت قبل از پرواز

قوانین کنسلی در هواپیمایی ماهان

هواپیمایی ماهان یکی از معروف‌ترین ایرلاین‌های داخلی محسوب می‌شود که قوانین زیر را برای استرداد بلیط در نظر گرفته است:

  • 30 درصد جریمه برای استرداد بلیط از ساعت 12 ظهر سه روز قبل از پرواز
  • 40 درصد جریمه برای کنسلی 3 ساعت قبل از پرواز
  • 70 درصد جریمه برای کنسلی 3 ساعت تا 30 دقیقه قبل از پرواز

قوانین کنسلی قشم ایر

قوانین کنسلی و استرداد هواپیمایی قشم ایر با توجه به رده بلیط و زمان استرداد متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید لیست جریمه‌های مربوط به هر شناسه از هواپیمایی قشم ایر را با توجه به زمان کنسلی مشاهده کنید:

رده - کلاس نرخیاز زمان صدور تا ساعت 12 ظهر 3 روز پیش از پروازتا ساعت 12 یک روز پیش از پروازاز ساعت 12 روز قبل پرواز تا 2 ساعت مانده به پروازاز 2 ساعت به پرواز به بعد
A R Y30% جریمه40% جریمه60% جریمه70% جریمه
V M Q K N40% جریمه50% جریمه60% جریمه70% جریمه
D U L100% جریمه100% جریمه100% جریمه100% جریمه

چه زمانی برای استرداد بلیط خود اقدام کنیم؟

اگر به قوانین استرداد بلیط برای هر ایرلاین توجه کنید متوجه می‌شوید که زمان استرداد و اعلام کنسلی پرواز می‌تواند اهمیت زیادی در میزان جریمه‌ی شما داشته باشد. به همین دلیل باید بدانید که بهترین زمان برای کنسلی بلیط هواپیما چه زمانی است.

همانطور که قبل از سفر درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی، نحوه اخذ ویزا، تمدید پاسپورت و... تحقیق می‌کنید بهتر است قوانین مربوط به استرداد بلیط ایرلاین موردنظرتان را مطالعه کنید تا در شرایط اضطراری بهترین زمان را برای اعلام کنسلی انتخاب کنید.

کنسلی بلیط هواپیما بدون جریمه؛ چگونه بدون پرداخت جریمه برای استرداد بلیط هواپیما اقدام کنیم؟

کنسلی بلیط هواپیما بدون جریمه با زمان درخواست استرداد بلیط ارتباط مستقیمی دارد. هرچقدر که به زمان پرواز بیشتر نزدیک باشید این امکان برای شما کمرنگ‌تر خواهد شد، اما اگر تا زمان پرواز فاصله زیادی باقی مانده می‌توانید بدون کسر از مبلغ پرداختی برای خرید بلیط هواپیما آن را به طور کامل دریافت کنید. معمولا ایرلاین‌های ایرانی برای استرداد بلیط تا قبل از 4 روز مانده به پرواز جریمه‌ای دریافت نمی‌کنند.

شرایط تعویض بلیط هواپیما؛ میتونم بلیط هواپیما رو با مقصد دیگه عوض کنم؟

امکان تعویض بلیط هواپیما به مقصد دیگر برای مسافران وجود دارد. اگر به هر دلیلی تصمیم به تغییر مقصد داشتید می‌توانید از همان آژانس هواپیمایی که بلیط پرواز را تهیه کرده‌اید برای تغییر مقصد اقدام کنید. البته برای این تغییر هزینه‌ای از شما دریافت می‌شود که با هزینه بلیط دوم ارتباطی ندارد و هزینه‌ی ثابتی جهت تغییر در مقصد اولیه محسوب می‌شود.

نحوه استرداد بلیت چارتری؛ چگونه بلیط چارتر هواپیما را کنسل کنیم؟

بلیت‌های چارتر به دو نوع Seat Charter و Full Charter دسته بندی می‌شوند که در نوع اول فقط بخشی از صندلی‌ها توسط یک آژانس هواپیمایی خریداری شده و در فول چارتر تمام صندلی‌ها رزرو شده‌اند. با توجه به این موضوع شاید برای استرداد بلیط چارتری هیچ هزینه‌ای مسترد نگردد.

شما برای کنسلی بلیط چارتر باید به سایت یا آژانس چارترکننده مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. در صورت امکان و پذیرفته شدن درخواستتان هزینه‌ای طبق قوانین آژانس مسترد می‌شود.

آشنایی با نحوه استرداد بلیط هواپیما و خرید بلیط تور از آژانس گردشگران سپهر تهران 724

در این مطلب تمام شرایط و قوانین مربوط به ایرلاین‌های مختلف ایرانی و خارجی برای استرداد بلیط هواپیما را بیان کردیم. اگر قصد دارید با خرید تور خارجی، بدون نگرانی و پشتیبانی همیشگی آژانس در تمام مراحل سفر، تجربه‌ی خاطره‌انگیزی از سفر خارجی داشته باشید؛ همین حالا با شماره تلفن 91009292-021 تماس گرفته و تور موردنظرتان را خریداری کنید.

مشاوره رایگان